ISO to jeden z systemów pozwalających na sprawniejsze zarządzanie, zarówno w mniejszych, jak również większych organizacjach. Zastosowanie tego systemu gwarantuje nie tylko odpowiednie przeszkolenie pracowników, ale również znacznie ich bardziej wydajną pracę. W tym poradniku poznasz najważniejsze informacje dotyczące systemu ISO i dowiesz się w jaki sposób umiejętnie wdrożyć go w firmę.
System ISO - co to takiego?
ISO jest określeniem stworzonym przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjnej. Skrót został stworzony na bazie greckiego słowa isos, co w tłumaczeniu oznacza równość. W gruncie rzeczy ISO jest więc frakcją, której głównym zadaniem jest stabilizacja w kontekście funkcjonowania firm w każdej części świata.
Dzięki istnieniu ISO konsument może liczyć nie tylko na określone standardy obsługi, ale przede wszystkim na dobrą jakość produktów. Z uwagi na międzynarodowy charakter norm ISO, koniecznym jest ich poznanie i wdrożenie w wielu przedsiębiorstwach. Jak jednak zdobyć szczegółową wiedzę na temat działania systemu? Dzięki odbyciu szkolenia z norm ISO można pozyskać stosowne kompetencje w tym zakresie.
Czym są normy ISO?
Złożona z 164 krajowych przedstawicieli federacja ISO opublikowała do tej pory około 22 000 różnego rodzaju dokumentów, wyznaczających międzynarodowe standardy w niemal każdej branży. Wytyczne ISO można znaleźć między innymi w kontekście bezpieczeństwa przewozu, przechowywania informacji, ochrony zdrowia, jak również nowoczesnych technologii. Dla przykładu, niemal każde współcześnie tworzone urządzenie elektroniczne, takie jak laptop czy telefon powinien zostać wyprodukowany na podstawie wytycznych wskazanych przez ISO.
Jak wyglądają procedury ISO?
Na system zarządzania ISO składa się wiele wskazówek oraz procedur, które obowiązują firmę zarówno podczas wytwarzania towarów, jak również ich sprzedaży. ISO powstało po to, by ułatwić pracę wszelkiego rodzaju przedsiębiorstwom. Prawidłowe wdrożenie systemu ISO w firmie czy organizacji może więc przyczynić się do spełnienia następujących celów:
- Dbałość o wysoką jakość produktów i usług,
- Zabezpieczenie danych wrażliwych klientów, pracowników i innych osób współpracujących z firmą,
- Ułatwianie zjawiska ekologizacji produkcji,
- Wydajne korzystanie z energii i zasobów przedsiębiorstwa,
- Gwarancja bezpieczeństwa żywności na etapie produkcji oraz transportu,
- Ochrona zdrowia i komfortu psychicznego pracowników.
Z uwagi na specyficzny charakter każdego rodzaju branży, Standardy Systemu Zarządzania mogą wyraźnie się od siebie różnić. Najlepszym sposobem na poznanie szczegółowych informacji na temat konkretnego wariantu systemu jest odbycie szkolenia w tym zakresie. TBF Zakładowa Kontrola Produkcji zajmuje się organizowaniem i przeprowadzaniem specjalistycznych szkoleń w zakresie standardów ISO.
Dzięki odpowiednim kompetencjom właściciela lub kierownika, może on zapewnić swojemu przedsiębiorstwu znacznie większą funkcjonalność. Warto więc zainteresować się tematyką szkoleń z norm ISO, ponieważ wiedza na ich temat wspomaga rozwój firm z wielu branż.