W wyszukiwarkach produktów, usług lub firm na mapach i w specjalistycznych serwisach, internauci oczekują odpowiedzi na coraz bardziej precyzyjne pytania. Nie pytają już tylko o to „gdzie jest wulkanizacja?”, ale „gdzie znajduje się najlepsza wulkanizacja na Ursynowie?”.

“Najlepsza”, tzn. najczęściej polecana lub z najwyższymi ocenami, oczywiście napisanymi przez klientów danej firmy. Zarządzanie recenzjami jest na całym świecie istotnym elementem promocji firmy w Internecie. Największe doświadczenie w tym zakresie mają hotele i restauracje, które aktywnie proszą swoich klientów o wyrażenie opinii na temat pobytu w hotelu. Na bieżąco też odpowiadają na recenzje swoich klientów. Natomiast średnia ocena klientów prezentowana na portalach z rezerwacjami jest kryterium wyboru hotelu czy restauracji dla wielu podróżujących.

Zdobycie dobrych recenzji jest ważne, ale nie za wszelką cenę.

Oto kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, aby zebrane od klientów opinie były wiarygodne i wpływały pozytywnie na wizerunek firmy.

Nie proś o opinie tylko zadowolonych klientów. Opinie wszystkich klientów, a nie tylko tych zadowolonych, są cennym źródłem informacji zwrotnej i prowadzą do polepszenia jakości oferowanych usług. To jakby bezpłatne badanie marketingowe, którego efekty w dłuższej perspektywie pomagają w rozwoju twojego biznesu. Pamiętaj też, że same pozytywne opinie budzą podejrzliwość i mogą odstraszyć niektórych odbiorców twoich usług.

Nie dawaj nagród klientom za pozostawienie opinii. Kupon zniżkowy lub próbki produktów za pozostawienie opinii kojarzą się z łapówką i nie budzą entuzjazmu konsumentów.

Nie kopiuj opinii na temat swojej firmy z innych serwisów. Tylko świeże, unikalne w treści opinie pomogą w pozycjonowaniu twojej firmy. Jeśli zaczniesz przeklejać recenzje, Google rozpozna, że są kopią z innego serwisu i wtedy pominie je, tak jakby nie istniały.

Nie pisz samodzielnie opinii na temat własnej firmy. Google zauważy, że opinie zostały napisane z jednego źródła i ich nie opublikuje lub nie uwzględni. Dodatkowo, jeśli zostanie to rozpoznane przez innych Użytkowników, ich komentarze mogą przynieść zdecydowanie więcej strat wizerunkowych.

Odpowiadaj na recenzje. Odpowiedź na pozostawioną recenzję to jasny sygnał, że dana firma dba o swoich klientów, na bieżąco czyta recenzje i reaguje na nie. Inni konsumenci także czytają te odpowiedzi i na ich podstawie wyrabiają sobie opinię o firmie. Pamiętaj – nie pisz tych samych, szablonowych odpowiedzi. Klienci łatwo zauważą, że wszystkie odpowiedzi wyglądają tak samo i poczują się źle potraktowani. Poza tym każdy lubi być traktowany indywidualnie, prawda?

Podstawą zarządzania recenzjami jest ich monitorowanie. NETskaner umożliwia bieżący monitoring recenzji z różnych serwisów internetowych (Google, Facebook, TripAdvisor i wiele innych) w jednym panelu dostępnym online. Jeżeli jesteś zainteresowany, dowiedz się więcej pod adresem netskaner.pl.