W okresie wiosenno-letnim bardzo często wybieramy rower jako ekologiczny środek transportu, ale także sposób na aktywne spędzenie wolnego czasu. Zima utrudnia sprawne korzystanie z roweru, ale za to sprzyja wyjazdowi w góry i szusowaniu po stoku. W obydwu przypadkach odpowiednia dbałość o sprzęt i jego konserwacja to podstawa. Nie tylko sprawia, że posłuży nam przez długie lata, ale także znacząco wpływa na bezpieczeństwo nasze oraz innych.

Samodzielnie czy u specjalisty?

Tak naprawdę wszystko zależy od naszej wiedzy, umiejętności, posiadanych narzędzi, a także tego, jak bardzo skomplikowana naprawa nas czeka. Takie czynności jak czyszczenie sprzętu, dopompowanie kół, skontrolowanie linek hamulcowych i nasmarowanie łańcucha z pewnością można zrobić samemu.

W przypadku nart też wiele osób przygotowuje je do sezonu samodzielnie. Profesjonalne narzędzia do konserwacji kosztują jednak zdecydowanie więcej niż oddanie ich do specjalistycznego serwisu takiego jak na przykład Martela Bike w Radomsku. Stąd opcja domowego serwisowania sprawdzi się tylko w sytuacji, gdy bardzo często jeździmy na narty.

Jak często?

Narty wymagają konserwacji właściwie zaraz po zakończeniu sezonu narciarskiego, najpóźniej przed pierwszym wyjazdem na narty po długiej przerwie. Smarowanie nart natomiast powinno odbywać się przed każdym wyjazdem. Przy rekreacyjnej jeździe taki zabieg powinien być wykonywany co najmniej raz na tydzień, a przy zawodowej nawet codziennie.

Jeśli zaś chodzi o serwis roweru, z pewnością pierwszy powinien odbyć się po przejechaniu pierwszych 500 km, ponieważ nowe części nie są jeszcze dostatecznie wyrobione i mogą ulec obluzowaniu. Kolejne przeglądy najlepiej robić po zakończeniu sezonu lub przed jego rozpoczęciem.

Na co zwrócić uwagę?

Serwis roweru i jego konserwację najlepiej zacząć od jego dokładnego umycia, do którego wystarczy miska z ciepłą wodą i płynem do mycia naczyń oraz gąbka lub szmatka. Nawet jeśli zdecydujemy się oddać kontrolę wszystkich podzespołów w ręce specjalistów, warto zadbać o czystość jednośladu wcześniej, ponieważ będzie to dobrze o nas świadczyć. Kolejnym krokiem przy samodzielnym przeglądzie jest kontrola wszelkich połączeń śrubowych pod kątem stabilności oraz luzów. Ważne jest także nasmarowanie łańcucha oraz piast, tak samo, jak regulacja obydwu przerzutek, hamulców oraz centrowanie kół. Nie można także zapomnieć o kontroli stanu ogumienia oraz napędu.

Przegląd nart po ich wyczyszczeniu powinien rozpocząć się od wyrównania ślizgów oraz ich nasmarowania na gorąco. W razie nałożenia zbyt grubej warstwy smaru należy ją zdjąć, aby nie rozpoczął się proces gnilny. Następnie należy ostrożnie naostrzyć krawędzie i pozbyć się rdzy. Przyda się także kontrola wiązań, które są odpowiedzialne za stopień wpięcia narty. Powinna być odpowiednia do naszej wagi oraz umiejętności w jeździe na nartach.