Internetowa sprzedaż zagraniczna jest w Polsce prowadzona głównie przez większe marki. Jeśli prowadzisz mały e-sklep, pomyśl o poszerzeniu obszaru wysyłki. Jest to bowiem szansa na szybki rozwój Twojej działalności handlowej. Wystarczy tylko podjąć pewne kroki. Z naszego poradnika dowiesz się, jak podbić zagraniczny rynek i pozyskać nowych klientów.

 

Które kraje korzystają najczęściej z e-sklepów? 


Z ostatnich badań wynika, że ponad 30% obywateli Unii Europejskiej kupuje produkty na zagranicznych stronach internetowych. Sprzedaż wysyłkowa dotyczy w szczególności mężczyzn – 33,2% w wieku 16-54 lat z Luksemburga, Cypru i Malty. Procent mężczyzn korzystających z opcji przesyłki międzynarodowej wynosi natomiast  22,6%. Najczęściej konsumentami są osoby ze średnim dochodem.

Europejczycy najczęściej kupują produkty z takich krajów jak:

 

  • Niemcy (35%),

  • Wielka Brytania (34,6%),
  • Chiny (31,3%),
  • USA (29,5%).

Jakie produkty cieszą się największą popularnością? 


Najpopularniejszymi kategoriami, które obejmuje wysyłka za granicę są: 

  • Obuwie,

  • Odzież,

  • Sprzęt elektroniczny,

  • Książki,

  • Inne: akcesoria.

W przypadku Polski klientami e-sklepów są najczęściej Anglicy, Niemcy i Rosjanie. Zamawiają i kupują produkty takie jak: buty, ubrania, elektronika czy kosmetyki.

Korzyści z handlu zagranicznego

Handel zagraniczny wiąże się z poszerzeniem usług na rynek międzynarodowy dla właścicieli sklepów internetowych. E-klienci również nie bez powodu korzystają z tego typu zakupów. Do głównych zalet takich zakupów należą:

  • Dostępność niszowych produktów,

  • Niskie ceny,

  • Osiągalność towaru niedostępnego w kraju,

  • Darmowa dostawa,

  • Bezpieczeństwo płatności. 

Dobrze jest wziąć pod uwagę wymienione opcje. Warto pomyśleć o wprowadzeniu zagranicznej waluty oraz możliwości międzynarodowej dostawy. Może się to jednak kosztowne na początku. Dlatego też można wprowadzić opcję tylko częściowej przesyłki w cenie towarów. Wtedy nie będzie przeszkód w zaproponowaniu jej tańszej lub darmowej po przekroczeniu pewnej sumy towarów w koszyku przez klienta.

Od czego rozpocząć sprzedaż wysyłkową za granicę? 

Podjęcie działań należy uzależnić od posiadanego budżetu. Zwykle pierwszym krokiem powinno być wprowadzenie angielskiej wersji językowej strony internetowej. Alternatywą mogą być międzynarodowe tzw. marketplace’y. Są dużo tańsze i umożliwiają bezpieczne przetestowanie międzypaństwowych transakcji. Do tego typu kanałów sprzedaży, które wykorzystują sklepy internetowe należą m.in. eBay, Etsy, Tmall, Aukro czy Amazon.

Sprzedaż za granicę w 5 krokach

Poszerzenie działalności na handel zagraniczny można podzielić na następujące etapy:

1. Optymalizacja strony internetowej.

Obejmuje przygotowanie strony w języku klientów, do których chcemy dotrzeć z ofertą. Uniwersalna będzie wersja angielskojęzyczna. Przetłumaczone w pierwszej kolejności powinny być: kluczowe informacje, nazwy i opisy produktów, regulamin oraz metody dostawy i formy płatności. Przełożona na obcy język powinna być także strona kontaktowa.

2. Wybór metody płatności.

Do najpopularniejszych należą karty kredytowe i PayPal.

3. Wyszukanie przewoźników,

4. Modyfikacja regulaminu.

Zmiany powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi.

5. Profesjonalna obsługa klienta zagranicznego.

Przy wyborze przewoźników warto zapytać o istotne informacje, takie jak koszty dostawy czy dopuszczalne gabaryty paczek. Dobrze jest również pomyśleć o systemie śledzenia przesyłek. Sprzedaż wysyłkowa poza krajami Unii Europejskiej wymaga natomiast posiadania właściwej dokumentacji.