Emigracja jest dziś naturalnym zjawiskiem, jeśli chodzi o poszukiwanie pracy oraz lepszych warunków życia. Sytuacje w życiu bywają różne i może zdarzyć się tak, że nasz najbliższy krewny umrze poza swoją ojczyzną. Jeśli w innym kraju miał jakiś majątek, pojawia się problem spadku i wszelkich formalności. Niejednokrotnie w Polsce sprawy te budzą wiele wątpliwości i pytań, a co dopiero w przypadku, kiedy w grę wchodzą zagraniczne przepisy.

Ujednolicone zasady w Unii Europejskiej

Od 17 sierpnia 2015 roku polskie przepisu prawa na podstawie unijnego rozporządzenia wprowadziły nowy dokument, ułatwiający udowodnienie, że jest się ustawowym spadkobiercą. Mowa o europejskim poświadczeniu spadkowym, który jest odpowiednikiem polskich dokumentów: sądowego postanowienia o nabyciu spadku lub notarialnego poświadczenia dziedziczenia. Ten dokument jest zaś honorowany we wszystkich krajach członkowskich UE z wyjątkiem Danii, Irlandii oraz Wielkiej Brytanii. Takie poświadczenie wydane na terenie Polski nie wymaga już dodatkowych potwierdzeń przez jednostki administracyjne na terenie innego państwa należącego do Unii Europejskiej, w którym żył nasz krewny.

Zasady działania poświadczenia

W myśl tego rozporządzenia obowiązuje zasada, że spadek jest rozstrzygany na zasadach prawa obowiązującego w kraju, w którym przebywała zmarła osoba, a nie według ustaleń prawnych kraju, którego obywatelstwo posiadała. Oczywiście spadkodawca może wcześniej wskazać, według którego prawa ma być jego majątek wydany, ale musi to jasno określić w testamencie. W przeciwnym razie obowiązuje reguła opisana wcześniej. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, jeśli śmierć nastąpiła krótko po emigracji, a więc spadkodawca był w dalszym ciągu bliżej związany ze swoim ojczystym krajem.

Uzyskanie europejskiego poświadczenia spadkowego

Spadkobierca może uzyskać ten dokument na dwa sposoby: w sądzie lub u notariusza. Takie usługi związane z czynnościami dotyczącymi poświadczenia europejskiego oferuje na przykład Kancelaria Notarialna Notariusz Karolina Ociepa-Szostek, która posiada swoje biuro w Częstochowie. Organ wydający taki dokument zachowuje oryginał, a zainteresowany otrzymuje poświadczone odpisy, które są ważne przez 6 miesięcy z możliwością przedłużenia tego terminu. Podstawą do wydania takiego poświadczenia zawsze będzie jednak testament lub wynik postępowania sądowego. Jeśli dany organ odmówi wydania dokumentu, można się od takiej decyzji odwołać. Wszelkie decyzje dotyczące wydania, odmowy, sprostowania lub zmiany europejskiego poświadczenia spadkowego są wpisywane do Rejestru Spadkowego.