Każda firma, która poszukuje wysokiej klasy opakowań dla swoich produktów, wie, że muszą one spełniać dwie funkcje: ochronę towarów oraz ich identyfikację (szata graficzna). Aby móc przetestować różne rozwiązania najlepsi producenci oferują swoim klientom usługi prototypowania zamknięć. Szczególnie testowanie opakowań jest opłacalne w przypadku tych kartonowych. Co warto zatem wiedzieć o prototypingu?
Czym są prototypy opakowań?
Prototypowanie opakowań jest ważne dla określenia ich ostatecznego wyglądu, a także jakości – żywotności oraz odporności na różne warunki zewnętrzne. Oprócz tego prototyp służy to testowania własności wyrobu, zarówno pod kątem dobranego tworzywa, jak i sposobu zamykania pudła, jego składania czy transportowania. Prototypowanie już na etapach projektowych pozwala określić konieczne zmiany i modyfikacje kartonów, a także dodatkowe rozwiązania, mające wpłynąć na zminimalizowanie błędów konstrukcyjnych.
Próbne wersje opakowań to też droga ku zmniejszaniu kosztów produkcyjnych. O to dba zespół przedsiębiorstwa TEKPUD, który doskonale zna potrzeby rynkowe. Firma działa bowiem już od 1985 roku.
Prototypy w branży opakowań tekturowych
W branży opakowań tekturowych prototypy są głównie opłacalne do tworzenia wtedy, kiedy pudła mają nietypowe wymiary czy kształty. Podobnie jest w przypadku chęci uatrakcyjnienia szaty graficznej opakowania. To ona wpływa na wizerunek marki, widoczność towarów na pułkach, a także łatwość w identyfikowaniu zamknięć przez logistyków w magazynach. W branży opakowań tekturowych prototypy warto też tworzyć dla:
- opakowań ozdobnych,
- opakowań dla obuwia,
- opakowań dla pizzerii,
- opakowań dla cukierni,
- opakowań dla branży kosmetycznej.
Prototypy w różnych formach
Klienci firm produkcyjnych opakowań kartonowych proszą zarówno o gotowe pudła, które poddawane są testom w zakładach lub też w bezpośrednim użyciu, jak i o makiety wycięte na podstawie wcześniej stworzonych projektów. Mogą być one oparte o międzynarodowe katalogi FEFCO lub o wcześniej dostarczone opracowania zamawiających. W trakcie prototypowania klient może też zapoznać się lepiej z dodatkowymi technologiami wykorzystywanymi w branży opakowaniowej. Mowa o:
- nadruku fleksograficznym,
- sitodruku,
- kaszerowaniu,
- sztancowaniu,
- nadruku offsetowym.
Prototypowanie pomaga również klientom w określeniu jakości partnera biznesowego. Producent może zaprezentować wtedy swoje standardy pracy dotyczące m.in. systemy HACCP, GHP i GMP. Na tej podstawie zamawiający może określić czy długa współpraca i opakowania w hurcie będą opłacalne. Wysokiej klasy kartony ważne są m.in. w branży spożywczej, której podmioty wybierają tylko najlepszych producentów pudeł.