Taśmy przenośnikowe, służące do transportowania różnego rodzaju materiałów, produktów oraz półproduktów, ulegają naturalnemu zużyciu lub niszczą się wskutek nieprawidłowej eksploatacji. Gdy taśma transporterowa w sortowni, hali magazynowej albo produkcyjnej ulegnie usterce, następuje kosztowny przestój maszyn i ludzi. W naszym artykule omówimy, na czym polega serwis taśm przenośnikowych i jakie usługi obejmuje.

Gumowe taśmy transporterowe, mimo iż są zwykle wzbogacone domieszką tworzyw sztucznych lub bawełny, ulegają naturalnemu zużyciu: pękają i ścierają się. Obecnie wielu właścicieli zakładów produkcyjnych, sortowni i magazynów, zamiast inwestować w nowe taśmy, decydują się serwis, który polega na kompleksowej naprawie, klejeniu lub łączeniu poszczególnych fragmentów taśmy.

Łączenie i zgrzewanie taśm przenośnikowych

Precyzyjnie połączone pasy obwodu taśmy przenośnikowej zapewniają bezpieczeństwo osobom znajdującym się w pobliżu linii transportujących, a także wpływają bezpośrednio na wydajność różnych procesów, zachodzących w zakładzie. Gumowe pasy można łączyć na kilka sposobów, stosując metodę łączenia taśm transporterowych na zimno, gorąco oraz mechaniczną – mówi Grzegorz Gamrat z rodzinnej firmy Global PPUH Serwis, która od 1993 roku świadczy usługi w zakresie serwisowania taśm przenośnikowych w Polsce i za granicą.

Wybór materiałów o zbliżonych parametrach i najbezpieczniejszej metody łączenia taśm transporterowych to zadania dla wykwalifikowanych serwisantów, którzy mogą wykonać łączenie klejem na zimno pasów węższych niż 1 metr lub zgrzewanie taśm szerszych na gorąco, przy użyciu specjalistycznej prasy, scalającej pod ciśnieniem duże, gumowe powierzchnie. Do łączenia taśm transporterowych w obwody zamknięte stosuje się powszechnie metodę wulkanizacji na gorąco, w tym specjalistyczne prasy wulkanizacyjne.

Serwis taśm używanych

W przypadku drobnych usterek taśm, które często zdarzają się w zakładach, serwisanci stosują często na miejscu metody mechaniczne, polegające na łączeniu fragmentów pasów różnego rodzaju materiałami, złączami, zszywkami naprawczymi oraz spinkami. Takie rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach, gdy z różnych przyczyn nie jest możliwy demontaż taśmy przenośnikowej. Przyczyną nadmiernego zużywania się taśmy transporterowej mogą być zużyte bębny napędowe. W ramach serwisu wały napędowe są czyszczone, a następnie oklejane szczelną warstwą gumy, gładkiej lub profilowanej, w zależności od specyfiki taśmy.