5 ćwiczeń na koślawe kolana

2019-06-25
ćwiczenia na koślawe kolana

Wady kończyn dolnych objawiają się na różny sposób. Do najczęstszych wad nóg należą krzywe kolana. Wada ta cechuje się nieustającym odchyleniem osi podudzi wobec osi ud na zewnątrz. Z tego powodu nogi układają się w kształt litery „X”. Zwykle nieprawidłowość ta ujawnia się w wieku 4-5 lat. Sposobów leczenia jest wiele. Niekiedy potrzebne są szyny oraz aparaty prostujące. Oto 5 ćwiczeń korekcyjnych na koślawe kolana.

Ćwiczenie 1. na krzywe kolana. Siady

Rehabilitacja lecznicza może się objawiać na różne sposoby.  Zestaw ćwiczeń na krzywe kolana powinien być wcześniej skonsultowany z lekarzem lub terapeutą. Zaliczają się do nich szczególnie siady. Siady mogą być ugięte i podparte, przerywane przez obijanie się o siebie podeszwy stóp lub skrzyżne. Oto propozycje siadów skrzyżnych:

  • Ustaw dłonie na kolanach. Ugnij ręce pod kątem prostym na wysokości kolan. Następnie spychaj kolana w dół całym ciężarem ciała. Używaj do tego siły ucisku rąk.
  • Poruszaj kolanami poprzez wstawanie ze skrzyżowanymi nogami.
  • Trzymaj ramiona wzdłuż tułowia. Potem przejdź do leżenia tyłem. Powtórz czynność.

Oprócz tego zaleca się siad prosty za pomocą piłki. Umieszcza się ją między kolanami, a ręce opiera za plecami. Wznosi się biodra w górę i przechodzi następnie do podporu tyłem.

Ćwiczenie 2. na krzywe kolana. Nożyce i przysiady

Zarówno dla dzieci, jak i dorosłych z koślawością kolan wskazane jest wykonywanie nożyc pionowych. Ćwiczenie przebiega w ten sposób, że po ułożeniu się przodem, kładzie się na poziomie tułowia zwinięty ręcznik bądź kocyk. W takiej pozycji wykonuje się nożyce w pionie. Powinno się przy tym zachować w pełni wyprostowane nogi. Potem można przejść do wykonania przysiadu. Podeszwy stóp muszą się stykać, a ręce obejmować ich grzbiety. Łokcie powinny rozpierać kolana na zewnątrz. Przy tym robi się niewielkie opady korpusem.

Ćwiczenie 3. Podskoki i tzw. autokorekcja przed lustrem

Na koślawe kolana pomocne jest także wykonywanie podskoków z umieszczoną między kolanami piłką. Do ćwiczeń można również wykorzystać gąbkę, woreczki, ciężarki, opaski i wałki z koca. Z kolei tzw. autokorekcję przed lustrem wykonuje się przodem lub bokiem. Koryguje się tak ustawienie z głowy, kolan, barków, stóp, łopatek, talii i brzucha. Po odpowiednim ustawieniu przeprowadza się marsz w tej postawie na zewnętrznych częściach stóp. Palce muszą być przy tym podwinięte w dół.

Ćwiczenie 4. Przyklęki i siady na krzywe kolana

 

Na koślawość kolan dobre będą ćwiczenia korekcyjne w formie przyklęków i siadów. Polegają na klęknięciu tak, by podudzia były blisko siebie. Pomiędzy kolanami zaleca się umieszczenie woreczka lub poduszeczki. Z pozycji klęczącej należy następnie przejść do pozycji stojącej. Do drugiego zadania potrzebny jest za to taboret i piłka. Siada się na stołku i z twardą piłką między kolanami wykonuje wyrzuty rąk (przodem w górę). Dopiero potem przechodzi się do stania.

Ćwiczenie 5. Leżenie i stanie na koślawość nóg

Koślawe kolana często wiążą się z płaskostopiem. Poniższe ćwiczenia sprawdzą się u osób cierpiących na obie przypadłości. Ułóż się w tym celu przodem przy zachowaniu ugiętych w stawach kolanowych nóg. Ręce trzymaj nad czołem i wznoś ugięte nogi w górę. Następnie zmień postawę i stań w pozycji „skrzydełkowej”. Maszeruj na palcach przez ok. 1 min. Stopy trzymaj do wewnątrz lub podkurczaj je.

Do przeprowadzania ćwiczeń na koślawe kolana należy wybrać miejsce w temperaturze nie niższej niż 18 °C. Może to być pokój, ale też ogród, taras czy trawnik. Można je wykonywać boso na trawie, kocu, dywanie, podłodze czy macie. Ćwiczenia najlepiej przeprowadzać przed posiłkiem w popołudniowych godzinach, najlepiej przez 30-40 min. Indywidualny zestaw ćwiczeń należy jednak ustalić z lekarzem specjalistą. Czasem konieczne jest stosowanie wkładek oraz leczenie współwystępującego płaskostopia.