Turystyka biznesowa – definicja, rodzaje i korzyści

2019-05-14
turystyka biznesowa

Podróże biznesowe mogą być przyjemne. Wystarczy tylko skorzystać z usług turystycznych. Turystyka biznesowa wyróżnia się wysokim standardem oraz jakością, a także wysokimi kosztami. Odgrywa też coraz większą rolę na światowym rynku. Umożliwia swobodne podróżowanie i przebywanie w celach służbowych, takich jak konferencje, spotkania i wystawy. Jakie są jej rodzaje oraz inne wynikające z tego korzyści dla pracowników i właścicieli firm?

Charakterystyka turystyki biznesowej

Jest formą ruchu polegającą na podróżach przeprowadzanych w celach zawodowych. Podstawowe usługi turystyczne są wówczas dostępne dla wyjeżdżających osób. Równocześnie sprawy biznesowe i wykonywanie służbowych zadań jest połączone z rozrywką, wypoczynkiem, spotkaniami towarzyskimi i zwiedzaniem. Rola tego rodzaju podróży odgrywa coraz większą rolę na rynku, do czego przyczyniła się globalizacja światowej gospodarki.

W przeciwieństwie do podróży służbowej turystyka biznesowa pozwala na większą dowolność w kwestii wyboru miejsca spotkań. Często takie wyjazdy zmieniają się w grupowe podróże, np. imprezy integracyjne, inaczej niż służbowe, odbywane zwykle indywidualnie.

Formy turystyki biznesowej

Główne rodzaje turystyki to:

1. Indywidualne podróże służbowe.

Ich celem jest poszerzanie zawodowych kontaktów oraz udział w spotkaniach w trakcie podpisywania np. kontraktów. W wyjazdach tego typu uczestniczą pracownicy firm i instytucji.

2. Korporacyjna.

Wyjazdy służbowe polegają na zapraszaniu przez firmę gości do uczestniczenia w istotnych, bezpłatnych wydarzeniach i udziału w zaplanowanej rekreacji.

3. Targowa (wystawowa).

Wyróżnia się targi:

  • Konsumenckie: kupującymi są zwykli klienci,
  • Handlowe: odbiorcami są reprezentanci wybranych branż.

4. Motywacyjna (stymulacyjna).

5. Konferencyjno-kongresowa (spotkań).

Obejmuje organizowane przez przedsiębiorstwa, różnego rodzaju instytucje i stowarzyszenia oraz partie polityczne:

  • Szkolenia,
  • Kongresy,
  • Sympozja,
  • Konferencje.

Wiele firm specjalizuje się w obsłudze spotkań biznesowych, a wynajem lokali pod nie zajmują się prywatni właściciele. Warto wziąć pod uwagę te opcje przy planowaniu tego typu wyjazdów.

Oprócz tego spotkania w celach służbowych można podzielić na:

  • Stowarzyszeń: wieloosobowowe zjazdy uczestników branżowej organizacji,
  • Firmowe: grupowe zgromadzenia pracowników przedsiębiorstw,
  • Inne: składają się na nie wizyty pozarządowych struktur, organów rządowych czy związków.

Zalety turystyki biznesowej

Dla pracowników głównymi korzyściami z tego typu wyjazdów organizowanych przez firmy i biura podróży są:

  • Niewielkie koszty: całość pokrywa firma,
  • Czas: tego typu wyjazdy odbywają się w ramach pracy,
  • Dostępne terminy przez cały rok: sezonowość nie gra roli, ponieważ podróże odbywane są zwykle poza okresem wakacyjnym.

Dodatkowo pracodawcom biznesowa forma podróżowania umożliwia niestandardowe docieranie do klientów oraz ich pozyskiwanie poprzez bezpośredni kontakt. Dochodowość, jakość usług turystycznych oraz najwyższe standardy również wpływają na powodzenie tego typu zwiedzania.

Połączenie podróży służbowej z wycieczkami krajoznawczymi i innymi rozrywkami to świetny pomysł na zmotywowanie pracowników, bezpośrednie dotarcie do klientów oraz zaprezentowanie firmy na międzynarodowym rynku. Wiele lotniczych linii oferuje na tę okazję specjalne usługi wiążące się z mniejszymi opłatami, kiedy pracownik decyduje się zabrać ze sobą w podróż osobę towarzyszącą i przedłużyć pobyt.