Regulamin sklepu internetowego to istotny dokument, który reguluje transakcje z perspektywy kupującego i sprzedającego. Aby go sporządzić, trzeba mieć nieco wiedzy i umiejętności. Regulamin musi być przede wszystkim zgodny z obowiązującymi przepisami. Ale to nie wszystko. Dowiedz się, co powinien zawierać regulamin e-sklepu i na jakie kwestie zwrócić szczególną uwagę. 

Jakie funkcje spełnia regulamin sklepu internetowego? 

Zacznijmy od tego, że regulamin sklepu internetowego spełnia kilka funkcji. Przede wszystkim porządkuje Twoją działalność i informuje klienta, na jakich zasadach zawiera z Tobą umowę (inaczej: na jakich zasadach dokonuje zakupu). Ponadto regulamin służy do przedstawienia struktury i działania sklepu internetowego. To ważny dokument, który określa Twoją działalność. 

Jaki powinien być regulamin e-sklepu? 

Najistotniejszą częścią regulaminu jest ta dotycząca klientów. Dlatego jej poświęć najwięcej uwagi. Powinna być ona sporządzona w sposób zrozumiały i przejrzysty, tak, aby bez specjalistycznej wiedzy klient mógł zrozumieć jej treść. A także z łatwością odnaleźć interesujące go informacje. Dlatego warto podzielić regulamin na wyraźnie zaznaczone rozdziały i podrozdziały, które ułatwią czytającemu odbiór. 

Ponadto pamiętaj, że transakcje realizowane pomiędzy przedsiębiorstwami (firmami) a osobami prywatnymi (konsumentami) są objęte szczególną ochroną prawną. Dlatego wielu przedsiębiorców powierza sporządzenie regulaminu specjalistom od prawa, którzy doskonale znają aktualne przepisy. Alternatywą może być skorzystanie z generatora regulaminów (wrócimy do tej kwestii nieco dalej) oraz przejrzenie wzorów regulaminów sklepów internetowych. 

Gdzie powinien znaleźć się regulamin e-sklepu? 

Regulamin powinien być dostępny dla każdego klienta. Uznaje się, że powinien znaleźć się w co najmniej dwóch miejscach:

  • na stronie internetowej e-sklepu, w jednej z zakładek lub w stopce witryny,

  • podczas zamawiania produktu, jako punkt konieczny do zaakceptowania przez zamawiającego. 

Ważne, żeby można było odnaleźć go z łatwością na Twojej stronie i ważne, żebyś Ty, jako właściciel firmy, znał jego treść. 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

Co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internatowego? 

Nie ma regulacji prawnej, która wskazywałaby, jak ma wyglądać regulamin e-sklepu. Jednak istnieją akty prawne, które wskazują, czego w regulaminie nie może zabraknąć. Dotyczy to przede wszystkim kwestii związanych z ochroną praw konsumenta, a także ochrony praw konkurencji. Ponadto ważne są wszystkie regulacje związane z e-commerce, świadczeniem usług drogą elektroniczną. 

Przykładowy regulamin można podzielić na kilka istotnych kategorii. 

  • Pierwsza z nich powinna zawierać informacje o Twojej firmie, krótką charakterystykę, zakres działania i zwięzły opis produktów lub usług, które oferujesz. Więcej szczegółowych informacji na temat oferty powinieneś umieścić na swojej stronie internetowej. W regulaminie pozostań przy telegraficznym skrócie. 

  • Druga kategoria powinna zawierać informacje dotyczące spraw technicznych i informatycznych, czyli np. jakie są minimalne wymagania sprzętowe, aby dokonać zakupu w Twoim e-sklepie. 

  • Trzecia kategoria – bardzo istotna – powinna zawierać informacje dotyczące transakcji, czyli jakie są metody płatności, czy i kiedy można zwrócić towar, w jaki sposób odbywa się zgłoszenie reklamacji, kto płaci za przesyłkę, kto odpowiada za uszkodzenie towaru podczas dostawy itp. 

  • Czwarta kategoria to wszystkie sprawy związane z ochroną danych osobowych, czyli dobrze każdemu znanym – RODO. 

Samodzielne stworzenie regulaminu bez wcześniejszego doświadczenia jest dość trudnym zadaniem. Dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług specjalistów lub generatora regulaminów. 

Czy warto skorzystać z generatora regulaminów? 

Jeśli chcesz powierzyć stworzenie regulaminu e-sklepu generatorowi regulaminów, przede wszystkim sprawdź, czy jest on zaktualizowany pod kątem nowych przepisów i czy ma dobre opinie wśród przedsiębiorców. To szczególnie ważne wówczas, gdy korzystamy wyłącznie z generatora (bez konsultacji z prawnikiem). 

Generatory regulaminów polecane są głównie branżom nieskomplikowanym prawnie, czyli takim, które nie są obciążone dodatkowymi przepisami (np. zezwoleniami na sprzedaż). W przypadku oferty, która zawiera np. alkohol lub inne niestandardowe produkty, należy zgłosić się do osoby wykwalifikowanej prawnie, aby upewnić się, jakie informacje powinny znaleźć się w regulaminie.