Nie od dziś wiadomo, że Google przy rankingowaniu stron internetowych bierze pod uwagę doświadczenia użytkowników podczas korzystania z witryny. Jednym z najistotniejszych czynników SEO jest szybkość ładowania strony. Po opublikowaniu szczegółów dotyczących Core Web Vitals wiemy, że szybkość ładowania strony od teraz będzie jeszcze ważniejsza. 

Co to jest Core Web Vitals?

Core Web Vitals to wskaźniki określające szybkość ładowania strony. Nowe, ustandaryzowane metryczki Google mają pokazać deweloperom, na jakie elementy powinni zwrócić szczególną uwagę, by ich serwisy plasowały się na wysokich miejscach wyników wyszukiwania. 

Google kładzie coraz mocniejszy nacisk na doświadczenia użytkowników, czyli tzw. User Experience. Nieco upraszczając, można powiedzieć, że im strona jest przyjaźniejsza dla internautów, tym algorytmy wyszukiwarki oceniają ją wyżej. 

Poza szybkością ładowania strony wciąż znaczące pozostają m.in. takie elementy jak: responsywność (przystosowanie do różnych szerokości ekranu) i zabezpieczenie strony przed atakami hakerów (zamknięta kłódka przy pasku adresu).  


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>> 


Z jakich wskaźników składa się Core Web Vitals?

Core Web Vitals składa się z trzech podstawowych wskaźników dotyczących:

  • ładowania strony (Loading) – wskaźnik LCP, czyli Lagrest Contentful Paint,
  • interaktywności (Interactivity) – wskaźnik FID, czyli First Input Deley,
  • stabilności wizualnej (Visual Stability) – wskaźnik CLS, czyli Cumulative Layout Shift.

Wskaźnik LCP określa, jak szybko ładuje się największy element strony (np. baner). Za przyzwoity uznaje się wynik 2,5 sekundy oraz mniejszy. Nieco korekt muszą wprowadzić twórcy, którzy osiągnęli wynik pomiędzy 2,5 a 4 sekundy. Czerwona lampka zapali się w przypadku wyniku powyżej 4 sekund. 

Wskaźnik FID określa poziom interaktywności danej strony internetowej. Za bardzo dobry wynik uznaje się 100 milisekund lub mniej. Drobne poprawki na swoich witrynach powinni wprowadzić twórcy, którzy uzyskali wynik pomiędzy 100 a 300 milisekund. Sporo zmian natomiast muszą wprowadzić posiadacze wyniku powyżej 300 milisekund. 

Wskaźnik CLS określa stabilność wizualną danej strony internetowej. Strony na piątkę to te, które uzyskały wynik 0 albo 0,1. Strony nieco gorsze to te, które uzyskały wynik pomiędzy 0,1 a 0,25. Natomiast strony wymagające poprawy to te, które uzyskały wynik powyżej 0,25. 


Jakimi narzędziami mierzyć wskaźniki Core Web Vitals? 

Istnieją dwa sposoby na poznanie wskaźników Core Web Vitals swojej strony internetowej. 

Pierwszy z nich opiera się na danych laboratoryjnych. Można je uzyskać, korzystając ze specjalnych narzędzi. Jednym z nich jest SEO Audyt, który poza wskaźnikami CWV wskaże również inne atrybuty analizowanej strony internetowej. Po wykonaniu audytu będziesz wiedział, co zmienić, by poprawić widoczność strony. 

Drugi sposób to gromadzenie danych od użytkowników z krwi i kości. Jest to mniej precyzyjny sposób, ale bardziej naturalny. Dzięki niemu wychwycisz mankamenty, których nie są w stanie wyłapać narzędzia. 

Warto regularnie stosować obie metody, aby osiągnąć, optymalny wynik w kolejnych testach SEO. 

Inne wskaźniki wydajności Core Web Vitals 

Gwoli ścisłości wypada dodać, że poza głównymi wskaźnikami opisanymi wyżej Core Web Vitals informuje o innych elementach, takich jak:

  • First Contentful Paint – mierzy czas renderowania elementów DOM, czyli m.in. obrazów,
  • Speed Index – mierzy średni czas wyświetlania treści i bierze pod uwagę nadmierną wagę kodu JavaScript,
  • Time to Interactiv – mierzy czas potrzebny do pełnej interaktywności strony i bierze pod uwagę strony z niepotrzebnym JavaScriptem,
  • Total Bloking Time – mierzy czas, w jakim strona reaguje na określone dane wejściowe użytkownika (podobnie jak poprzednie wskaźniki wykrywa niepotrzebne elementy JavaScript),
  • Page Performance Scores – to wynik wydajności strony mierzony w skali od 0 do 100, gdzie 90 i więcej to wynik dobry, wynik pomiędzy 50-90 – do poprawy, poniżej 50 zaś – zły.
Przeczytaj również, jak szybkość ładowania strony wpływa na SEO