Bezpieczeństwo firmy to nie tylko jego płynność finansowa, poświadczenia majątkowe, klarowna księgowość, dobre ubezpieczenia, a także ochrona przeciwwłamaniowa. Bardzo ważne jest także wypełnianie restrykcyjnych norm BHP, ppoż., ochrony środowiska i RODO. Te cztery sfery zarządzania bezpieczeństwem przedsiębiorstwa ważne są dla każdej działalności gospodarczej, niezależnie od wielkości firmy oraz jej profilu. Obecnie poleca się zatem przedsiębiorcom podejmować współpracę z agencjami consultingowymi, które oferują szerokie usługi właśnie dotyczące BHP, ppoż., ochrony środowiska i RODO.

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy w firmie

Każde przedsiębiorstwo, niezależnie czy działa w sektorze handlu, usług, czy przemysłu musi zagwarantować swoim obiektom oraz pracownikom należyte bezpieczeństwo i higienę pracy. BHP w firmie musi być przy tym dobrze dostosowane do profilu działalności. Innymi wyznacznikami musi kierować się przedsiębiorca prowadzący działalność usługową w biurowcach, a innymi ekipa budowlana pracująca w terenie. Każda firma musi jednak zadbać o:

  • organizację szkoleń BHP na stanowiskach pracy,
  • organizację szkoleń BHP dla jednostek zewnętrznych (np. podwykonawców na placu budowy),
  • organizację badań środowiska pracy,
  • wykonanie oceny ryzyka zawodowego,
  • przygotowanie strategii działania w sytuacji zagrożenia życia pracownika lub po jego wypadku (m.in. stosowna dokumentacja),
  • stworzenie instrukcji BHP na stanowiskach pracy i w budynkach.

By wypełnić wszystkie wymienione zadania, warto podjąć współpracę z pracownią usług BHP, która m.in. przeprowadzi audyt wewnętrzny systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodnie z normą PN-N-18001:2004/ OHSAS 18001:2007. Dobrym partnerem dla każdego przedsiębiorcy jest grupa BHP JERZY URBAN, która zajmuje się też ochroną środowiskową, kwestiami RODO oraz ochroną przeciwpożarową.

Zabezpieczenie firmy na wypadek pożaru

Kolejnym elementem zarządzania bezpieczeństwem w firmie jest tzw. ochrona ppoż. Składa się ona z kilku ważnych elementów, o których musi pamiętać przedsiębiorca. Przede wszystkim musi zadbać on o organizację szkoleń ochrony przeciwpożarowej dla pracowników, a także o stworzenie zrozumiałej i zwięzłej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla swoich obiektów. Istotne jest też opracowywanie planów ewakuacji oraz planów racjonalnego rozmieszczenia narzędzi gaśniczych.

W zakładach produkcyjnych, laboratoriach i przy innych działalnościach z podwyższonym ryzykiem pożarowym ważne są specjalne analizy, które pozwalają stworzyć odpowiednie procedury, strategie i standardy ppoż.

Ochrona środowiska a działalność gospodarcza

Nie tylko kwestie BHP oraz ppoż. ważne są przy zarządzaniu bezpieczeństwem firmy. Dla przedsiębiorstw z sektora handlowego, transportowego oraz przemysłowego i budowlanego istotne są też procedury związane z ochroną środowiska. Wiele firm zobowiązanych jest bowiem do prowadzenia złożonej dokumentacji z zakresu gospodarki odpadami, emisji gazów i pyłów do powietrza, a także gospodarki wodno-ściekowej. Pamiętać trzeba także o szeroko pojętej sprawozdawczości środowiskowej i o spełnianiu coraz to bardziej restrykcyjnych przepisów UE. Brak ich stosowania to narażenie przedsiębiorstwa na olbrzymie kary finansowe.

Zakłady przemysłowe, warsztaty, firmy handlowe czy też przedsiębiorstwa budowlane powinny zatem wdrożyć w swoich organizacjach System Zarządzania Środowiskowego wg normy PN-EN ISO 14001:2015. Istotne są też okresowe audyty środowiskowe, które szczególnie ważne są na etapach prac przygotowawczych inwestycji mających oddziaływać na środowisko. Wiele wdrożeń w firmach, w tym rozbudowa obiektów i infrastruktury wymaga bowiem pozyskiwania opinii geologicznych, pozwoleń na emisję do powietrza czy pozwoleń wodno-prawnych.

Wdrożenie RODO w firmie

Każda firma ma w obowiązku przestrzegać przepisy prawa związanych z tzw. ochroną danych osobowych RODO. Istotne jest to, by dla różnych procesów w przedsiębiorstwie wyznaczyć odpowiednie procedury RODO. Jest to ważne zarówno przy konstruowaniu umów cywilnoprawnych, jak i przy wypełnianiu obowiązków księgowych czy skarbowych.

By w odpowiedni sposób dostosować RODO do profilu działalności firmy, warto zgłosić się do specjalistów. To oni przygotują zindywidualizowany system ochrony danych osobowych. Liczyć można na jego wdrożenie, a także pomoc w jego obsłudze.