30 kwietnia 2018 roku pojawiła się nowa możliwość prowadzenia własnej firmy, a mianowicie działalność nierejestrowana. To raczej coś w rodzaju próby generalnej dla osób poważnie myślących o działalności gospodarczej, niż faktycznie nowa opcja, ale warto przyjrzeć się jej bliżej.

Czym jest działalność nierejestrowana?

Drugie, potoczne imię działalności nierejestrowanej to firma na próbę. Dzięki jej wprowadzeniu, od 2018 roku możemy mieć działalność gospodarczą bez konieczności jej rejestrowania. Brzmi rewelacyjnie? Tak. Problem w tym, że taka możliwość jest obwarowana bardzo surowym progiem finansowym.

Przedstawiciel biura rachunkowego Contar z Wejherowa wyjaśnia, że zgodnie z tym, co mówi ustawa, przychód z takiej działalności w żadnym miesiącu nie może przekroczyć 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Co więcej, prawo do prowadzenia firmy nierejestrowanej mają tylko te osoby, które w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziły działalności gospodarczej.

Twarde prawo, ale prawo

To warunki, które są dość surowe. Kwotę minimalnego wynagrodzenia co roku ustala Rada Ministrów za pomocą specjalnego rozporządzenia. W 2020 roku jest to 2600 złotych brutto. Oznacza to, że osoby prowadzące działalność nierejestrowaną, mogą w każdym miesiącu tego roku zarobić nie więcej niż 1300 złotych, od których muszą jeszcze oczywiście zapłacić podatek.

Jeśli chodzi o warunek czasowy, to jest on stosowany w przypadku większości ulg dla przedsiębiorców. Warto jednak wiedzieć, że jeśli zakończyliśmy prowadzenie własnej firmy przed 30 kwietnia 2017 roku, a więc na 12 miesięcy przed pojawieniem się możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej, możemy z takiej opcji skorzystać.

Co ze składkami i podatkami?

Jak już wspomnieliśmy wyżej, działalność nierejestrowana jest objęta obowiązkiem płacenia podatków. W końcu cóż jeszcze, poza śmiercią, jest tak pewne, jak to?

Podatek dochodowy wylicza się za pomocą skali. Przychód, który osiągamy z prowadzenia firmy, sumuje się z innymi naszymi przychodami i do tej kwoty stosuje się skalę. Co ważne, nie ma potrzeby regularnego płacenia zaliczek. Warto też pamiętać, że jeśli w ramach naszej działalności sprzedajemy towary czy usługi, które nie są zwolnione z podatku VAT, musimy i z niego się rozliczyć.

Jeśli zaś chodzi o składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, a więc te, które odprowadzamy do ZUS-u, to nie musimy ich płacić. Nie mamy też obowiązku posiadania numeru NIP ani REGON.

Jak rozliczać firmę nierejestrowaną?

Aby rozliczyć firmę nierejestrowaną trzeba prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień. Zapisujemy więc co, kiedy i za ile sprzedaliśmy, a po zakończonym miesiącu sumujemy nasz przychód. Jeśli przy tych transakcjach ponieśliśmy jakieś koszty, trzeba je udokumentować. W rocznym zeznaniu podatkowym wykazujemy swój dodatkowy przychód, a po jego złożeniu dopłacamy brakującą kwotę podatku.

Działalność nierejestrowana kończy się razem z przekroczeniem przez nas progu przychodu. Wtedy stajemy się normalnym przedsiębiorcą. Mamy 7 dni na zgłoszenie tej zmiany w CEIDG.