Większość przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż bądź świadczą usługi dla klientów detalicznych, jest zobowiązana do fiskalizowania transakcji. Od stycznia bieżącego roku dodatkowo obowiązuje stosowanie urządzeń online, które mają możliwość łączenia się z Centralny Repozytorium Kas. W tym celu konieczne jest zaopatrzenie się w odpowiednią do profilu działalności kasę bądź drukarkę.

Czym jest drukarka fiskalna?

Od zwykłej kasy bezwzględnie odróżnia ją to, że do jej obsługi wymagane jest specjalne oprogramowanie sprzedażowe zainstalowane na komputerze stacjonarnym lub laptopie. W przeciwnym razie wydrukowanie paragonu będzie niemożliwe. Niemniej jednak takie rozwiązanie pozwala na bieżącą kontrolę stanu magazynowego, analizę sprzedaży i jej raportów, gdyż takie informacje można sprawdzić w programie. Ponadto istnieje też możliwość wydrukowania dowodu zakupu nie tylko w postaci paragonu, ale także faktury VAT. Drukarki fiskalne bardzo dobrze współpracują ze skanerami kodów kreskowych, jak również monitorami dotykowymi POS. Dane z paragonów zapisywane są w pamięci wewnętrznej urządzenia.

Jakie są zalety kasy fiskalnej?

Z pewnością największym atutem jest jej samowystarczalność. Wystawienie dokumentu zakupu nie wymaga dodatkowych aplikacji sprzedażowych, ponieważ odbywa się bezpośrednio za pomocą sprzętu. Oczywiście istnieje możliwość podłączenia jej do komputera, aby odczytać dane sprzedażowe, ale nie wystawimy w ten sposób paragonu. Można za to przygotować bazę produktów, usług oraz cen w dedykowany do tego programie i przesłać ją do kasy fiskalnej lub wprowadzić takie dane ręcznie za pomocą klawiatury. Za zaletę można też uznać szeroki wybór modeli, które z łatwością dopasujemy do wielkości I charakteru prowadzonej działalności. Bogatą ofertę kas fiskalnych można odnaleźć między innymi w katalogu firmy informatycznej Techno-Wator z Gdyni.

Czym się kierować przy wyborze?

Dokonując zakupu urządzenia fiskalnego do punktu handlowego, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na wielkość prowadzonego biznesu. W niewielkich sklepach, kioskach, kwiaciarniach oraz usługach mobilnych zdecydowanie lepsze będą samowystarczalne kasy. Przede wszystkim stanowią one optymalne rozwiązanie ze względu na swoją niższą cenę w porównaniu do drukarek. Wprowadzenie tych drugich generuje dodatkowe koszty w postaci zakupu komputera oraz aplikacji sprzedażowej. Stąd też tego typu urządzenie dedykowane jest raczej dla dużych punktów handlowych, obsługujących dużą liczbę klientów i mających w swojej ofercie kilkaset i więcej pozycji produktowych, gdzie liczy się przede wszystkim szybkość przeprowadzenia transakcji. Taka inwestycja opłaca się także w przypadku, gdy w grę wchodzi powiększenie działalności z biegiem czasu.