Kiedy firma powinna, kiedy musi, a kiedy może uniknąć prowadzenia ksiąg handlowych? To jedno z najczęściej pojawiających się w biurach rachunkowych pytań przyszłych przedsiębiorców Prowadzenie własnej firmy jest proste bowiem tylko w dwóch przypadkach. Jeśli mówimy o prowadzeniu czyjeś firmy, np. członka rodziny, bądź jesteśmy osobami z branży rachunkowej, dla których prowadzenie firmy to chleb powszedni.

Czym są księgi handlowe?

Księgi handlowe dotyczą konkretnych przedsiębiorców, którzy muszą je prowadzić zgodnie z obowiązującym prawem. Księgami handlowymi nazywamy niezwykle dokładne zestawienie każdego zdarzenia gospodarczego, jakie miało miejsce w firmie. Przyjmują one formę różnych wykazów, zestawień w postaci wykazu obrotów, sald, bilansu przedsiębiorstwa (aktywa i pasywa). To jak widać nic innego, jak prowadzenie pełnej księgowości, którą niektóre podmioty gospodarcze prowadzą w związku z wytwarzanymi, sprzedawanymi przez nie produktami, czy też usługami. Prowadzenie pełnej księgowości bądź jeśli ktoś woli ksiąg handlowych dotyczy takich podmiotów, jak:

  • spółki kapitałowe (tj. sp. z o.o. i s.a),
  • spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne,
  • osoby fizyczne i spółki, które przekroczą roczny limit przychodów równowartości 2 000 000 euro.

W przypadku prowadzenia działalności w Polsce limit przychodów, po którego przekroczeniu firmy od 1 stycznia musiały przejść na pełną księgowość wynosi 8 746 800 zł (stan na rok 2019). Ważną informacją dla właścicieli firm działających już na zasadach pełnej księgowości to możliwość zmiany formy rozliczeń księgowych na dogodniejszą dla nich. Warunkiem jest oczywiście osiąganie przez nie dochodów poniżej wspomnianego limitu.

Kiedy pełna księgowość jest korzystna dla firm?

W przypadku wielu firm zgłaszających się do biur rachunkowych zainteresowanych pomocą w prowadzeniu rozliczeń firmy wybór księgi handlowej wiąże się z osiąganiem korzyści mimo nie osiągania limitu przychodów podanych w ustawie. Pełna księgowość daje możliwość prognozowania właściwych kierunków działań firm, przy wykorzystaniu do tego celu różne elementy ksiąg handlowych, jak:

  • dziennik,
  • księga główna,
  • księgi pomocnicze,
  • zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych,
  • wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).

O czym trzeba pamiętać, prowadząc księgi handlowe?

Chcąc w pełni wykorzystać możliwości analityczno-zarządzające z wykorzystaniem ksiąg  handlowych dobrze jest zlecić ich prowadzenie firmie księgowej takiej jak Biuro rachunkowe ACCOUNTING4YOU MATEUSZ GOŁĘBIOWSKI. Terminowość i skrupulatność ewidencji wszelkich zdarzeń w firmie to tylko jedne z obowiązków ciążących na przedsiębiorcy prowadzącej firmę w formie pełnej księgowości. Do czynności, które mogą sprawiać kłopot osobom spoza branży rachunkowej w odpowiedniej rejestracji zdarzeń księgowych, jest zapis operacji na odpowiednich kontach. To sprawia, że mimo wszystko najprościej, najbezpieczniej i najefektywniej dla rozwoju firmy, jest zlecić prowadzenie pełnej księgowości specjalistom.