Nauka dla uczniów, którzy mają trudności edukacyjne, a zaliczamy do nich m.in. dyslektyków czy dzieci z nieharmonijnym rozwojem, jest niewątpliwie trudniejsza do opanowania. Potrzebują wsparcia psychologicznego i merytorycznego od opiekunów, aby móc pewnie kroczyć po pożądaną wiedzę. Samo podejście nauczyciela czasami jednak nie wystarcza. Istnieje kilka innowacyjnych metod, które mogą wspomagać rozwój tej grupy uczniów.

Metoda Montessori

Z dnia na dzień metody nauczania przybierają coraz nowsze formy. Istnieje jednak kilka sposobów, które przez kilka ostatnich lat cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Pierwszym efektywnym sposobem proponowanym przez ekspertów z Fabryki Marzeń jest stworzona przez doktor Marię Montessori koncepcja nazwana jej nazwiskiem. Polega na zdobywaniu przez dziecko wiedzy za pomocą swoich indywidualnych i spontanicznych działań. Oprócz podstawowych nauk, jakimi są czytanie i pisanie, uczeń nabywa doświadczenie i wiedzę poprzez zabawę. Całość działań odbywa się oczywiście pod czujnym okiem opiekuna.

Dogoterapia

To wprowadzenie do edukacji lub terapii psów, które mają za pomocą swojego zachowania złagodzić strach i lęk u wybranego ucznia. Bliskość i przytulanie się dziecka do psa wpływa pozytywnie na zrelaksowanie się i rozluźnienie mięśni. Rehabilitacja z psem, który na widok dziecka zawsze będzie szczęśliwie do niego podbiegał, cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W końcu pies to najlepszy przyjaciel człowieka.

Edukacja przez ruch

Edukacja przez ruch wiąże się z elementami pracy, związanej z naturalnymi i rytmicznymi ruchami wykonywanymi przez ucznia. Może odbywać się to przy akompaniamencie muzyki czy dźwięków, a poruszanie się wpływa pozytywnie na przygotowanie ciała i umysłu do efektywniejszego uczenia się. Gdy dziecko wykonuje podczas zabawy określone ruchy, uaktywnia własne zmysły, dzięki czemu może dokładniej poznać otaczający świat. Badania pokazują, że używanie wszystkich zmysłów w znacznym stopniu wpływa na prawidłowy rozwój człowieka, więc sposób ten jest nieoceniony w procesie nauczania dzieci z trudnościami edukacyjnymi.

Oprócz powyższych metod można jeszcze wyróżnić wiele innych jak m.in. zajęcia z zakresu integracji sensorycznej czy psychomotoryka. Każda z tych form powinna odznaczać się przede wszystkim indywidualnym podejściem do ucznia, który będzie mógł zaufać nauczycielowi. Właśnie to jest kluczem do rozwoju dzieci.