Obsługa administracyjna nieruchomości zdecydowanie nie należy do najłatwiejszych zadań. Z tego względu, zdecydowanie warto będzie zaczerpnąć nieco więcej informacji na poszczególne kwestie związane z tym tematem tak, aby mniej więcej orientować się, z czym możemy mieć do czynienia w przypadku czynności składających się właśnie na obsługę administracyjną nieruchomości.

Podstawowe kwestie

Odpowiedni zarządca nieruchomości to spore ułatwienie dla osób korzystających z danego budynku. Jak łatwo można się bowiem domyślić, to właśnie od zarządcy nieruchomości bezpośrednio zależy między innymi to, jak wygląda codzienne funkcjonowanie w budynku. Co więcej, to właśnie zarządca nieruchomości często decyduje także o prawidłowym przebiegu tego funkcjonowania. W efekcie, mając do czynienia z zarządcą nieruchomości znającym się w odpowiednim stopniu na swoim fachu, lokatorzy mogą mieszkać w określonym budynku na komfortowym poziomie. Warto więc pamiętać, aby w przypadku obsługi administracyjnej nieruchomości mieszkalnych korzystać tylko z usług renomowanych specjalistów, którzy to odznaczają się odpowiednim doświadczeniem.

Jako że obsługa administracyjna nieruchomości mieszkalnych to temat dość obszerny, w poniższym wpisie skupimy się przede wszystkim na kilku głównych kwestiach związanych z obsługą techniczną budynku. Tutaj, trzeba wiedzieć przede wszystkim to, że zarządca musi oczywiście podejmować się wszelkich czynności wchodzących w skład jego obowiązków w sposób zgodny z prawem. Dobrze będzie tutaj zaznaczyć, że zastosowanie znajduje to między innymi w przypadku przechowywania dokumentacji technicznej budynku, którą to zarządca zajmuje się przez wymagany prawnie czas. Co więcej, to właśnie zadaniem zarządcy nieruchomości jest udostępnianie tej samej dokumentacji odpowiednim organom w odpowiednim czasie. Jak można się bowiem domyślić, niedopełnianie tego obowiązku wiązałoby się z konsekwencjami prawnymi.

Co jeszcze warto wiedzieć?

W temacie obsługi administracyjnej nieruchomości dobrze będzie poruszyć jeszcze kilka kwestii. Najpierw pragniemy jednak zaznaczyć, że związane z tym informacje udało nam się ustalić dzięki konsultacji ze specjalistami ze Zrzeszenia Właścicieli i Zarządców Domów w Bydgoszczy. W efekcie, udało nam się dowiedzieć między innymi to, że konsekwencje prawne powiązane z dokumentacją techniczną budynku dotyczą jego właściciela nawet w momencie, gdy dojdzie do sytuacji, w której dokumentacja została zgubiona lub zniszczona przez poprzedniego właściciela. Jeśli natomiast chodzi o uzupełnienie dokumentacji technicznej, do czynienia mamy z takimi elementami, jak certyfikaty nowo zainstalowanych urządzeń czy zaświadczenia o przeglądach.

Z innych informacji, w temacie obsługi technicznej budynku na pewno trzeba wspomnieć krótko także o fakcie, że obowiązkiem zarządcy nieruchomości jest przechowywanie oraz prowadzenie książki obiektu budowlanego. Jej zawartość uwzględnia między innymi takie elementy, jak informacje o remontach czy też przebudowach. Książka obiektu budowlanego będzie także uwzględniała informacje na temat prac przeprowadzanych w budynku oraz na temat obowiązkowych kontroli stanu technicznego danego budynku. W skrócie, celem pracy zarządcy nieruchomości jest przede wszystkim kontrola funkcjonowania budynku w połączeniu z kontrolą znajdujących się w nim urządzeń technicznych.

To nie wszystko

Na koniec, w temacie obsługi administracyjnej nieruchomości mieszkalnych warto będzie wspomnieć jeszcze o kilku elementach. Przede wszystkim, dobrze będzie zaznaczyć, że to na zarządcy nieruchomości spoczywa odpowiedzialność za kontrolę bezpieczeństwa przeciwpożarowego w określonym budynku. Oprócz tego, zarządca zajmuje się także wyszukiwaniem odpowiednich firm oraz podwykonawców, którzy to są niezbędni w celu przeprowadzenia poszczególnych przeglądów czy też prac naprawczych. Jak widać więc, zarządca nieruchomości musi odznaczać się fachową wiedzą, dlatego w tym zakresie powinniśmy stawiać tylko na renomowanych usługodawców.