Wraz z początkiem marca na polski rynek wkroczył Amazon, czyli amerykański gigant handlu internetowego. Od teraz zakupy można robić za pomocą polskiej wersji platformy. Jest to spore ułatwienie dla klientów, a także szansa dla e-handlowców, którzy będą mogli dotrzeć ze swoimi produktami do szerszego grona odbiorców. Istnieją jednak obawy, że Amazon będzie konkurencją i zagrożeniem dla popularnego u nas Allegro. Czy rzeczywiście to prawda? Jaki wpływ na nasz rynek e-commerce będzie miało wejście Amazona do Polski?

Amazon, czyli nowe miejsce dla kupujących i sprzedawców

Amazon to największy na świecie sklep internetowy, który oferuje produkty własnych marek oraz zewnętrznych producentów z bardzo wielu branż. Ten amerykański koncern działa oczywiście w USA, ale też w Azji i Europie. Teraz, do listy krajów europejskich, które mają dostęp do własnej platformy Amazona dołączyła także Polska.

Co prawda, Polacy już wcześniej mogli korzystać z Amazona i zamawiać na nim produkty, jednak wyłącznie w niemieckiej wersji sklepu na domenie .de, dostępnej w języku polskim. Po kilkuletnim czasie oczekiwania uruchomiona została również polska domena. Od teraz zakupy można robić na www.amazon.pl.

O zamiarach uruchomienia polskojęzycznej platformy amerykański koncern poinformował pod koniec stycznia. Sprzedawcy z Polski mogli wówczas już wtedy zacząć rejestrować swoje produkty. Według Amazona platforma ma zapewnić polskim klientom wygodne zakupy, a lokalnym biznesom dać możliwość dotarcia ze swoimi produktami do większej liczby odbiorców, nie tylko w kraju, ale i za granicą.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Kilka słów o firmie Amazon

Amazon rozpoczął swoją działalność w 1994 roku z inicjatywy Jeffa Bezosa. Co ciekawe, początkowo miał być wyłącznie księgarnią internetową, a pierwsza książka została sprzedana rok po założeniu firmy. Jeff Bezos z czasem stopniowo poszerzał asortyment swojego sklepu. W ofercie znalazł się przede wszystkim sprzęt elektroniczny, płyty DVD, meble, ale też artykuły spożywcze i wiele innych.

W naszym kraju koncern jest aktywny od 2014 roku, lecz dotychczas działalność spółki opierała się głównie na utrzymaniu centrów logistycznych, które w dziewięciu placówkach zatrudniają ponad 18 tysięcy pracowników. Placówki te znajdują się w Sadach pod Poznaniem, Sosnowcu, Kołbaskowie koło Szczecina, Pawlikowicach koło Łodzi, w Łodzi, na Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty), w Okmianach koło Bolesławca i w Gliwicach. W Gdańsku zaś swoją siedzibę mają biura Amazon Web Services i Centrum Rozwoju Technologii Amazon.

Amazon – konkurencja czy szansa dla polskich e-sklepów?

Wraz z wejściem Amazona na polski rynek pojawia się wiele pytań odnośnie dalszej działalności sklepów online. Czy jest to dla nich szansa na rozwój, czy może jednak zagrożenie?

Otóż dla wielu sklepów internetowych Amazon może stać się dodatkowym kanałem sprzedażowym i szansą na większe zyski. Platforma ta umożliwi firmom podbój nowych rynków. Warto jednak pamiętać, że podobnie jak na Allegro, główna rywalizacja z konkurencją opiera się tutaj na poziomie ceny. Jeśli prowadzisz własną firmę i zależy Ci na budowaniu silnej, rozpoznawalnej marki, zainwestuj głównie we własny kanał sprzedażowy, jakim jest sklep internetowy. Platformy takie jak Amazon czy Allegro powinny być jedynie dodatkowymi kanałami, które będą wspierały Twoją sprzedaż. Całkowite uzależnianie się od zewnętrznych serwisów i marketplace’ów nigdy nie jest dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem dla biznesu. 

Czy Amazon zmieni rynek e-commerce w Polsce?

Wejście firmy Amazon na polski rynek może być szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw na zdobycie nowych klientów w kraju i na świecie. Polska wersja platformy może przyciągnąć sprzedawców internetowych i ułatwić im dotarcie ze swoją ofertą do większej grupy odbiorców.

Z drugiej jednak strony niektórzy obawiają się, że amerykański gigant zaszkodzi innym, nieco mniejszym sklepom. Oczywiście mowa tu głównie o Allegro, które skupia już ponad 130 tys. sprzedawców i od wielu lat jest w Polsce liderem, jeśli chodzi o sprzedaż online. Zdania ekspertów z branży e-commerce są jednak podzielone. Według części z nich, mimo wejścia Amazona na nasz rynek, Allegro ze względu na swoje solidne fundamenty nadal jeszcze przez lata pozostanie numerem jeden. Wiele zależy też od tego, która platforma będzie miała korzystniejsze warunki dla sprzedawców (wysokość prowizji itd.). Nie ulega jednak wątpliwości, że Amazon zdobędzie w Polsce pewną popularność i będzie dla właścicieli e-sklepów nowym miejscem na poszerzanie swojej sprzedaży.

Warto przypomnieć, że Amazon nie jest pierwszym zagranicznym koncernem, który próbuje podbić polski rynek. Kilkanaście lat temu w Polsce pojawił się też serwis eBay, który nie odniósł jednak sukcesu. Oprócz tego mamy też chiński AliExpress, który od kilku lat zyskał popularność, a w przyszłości również chce pozyskiwać polskich sprzedawców.