Biura rachunkowe pomagają przedsiębiorstwom w prowadzeniu księgowości. Świadczą usługi z zakresu rejestracji bieżących operacji gospodarczych i prowadzenia ksiąg. Zajmują się wyprowadzaniem zaległości i rozliczeniami podatkowymi. Jednym z podstawowych zadań księgowego jest prowadzenie księgi przychodów i rozchodów. Czym jest ta księga i jak należy ją uzupełniać? Na czym polega taka ewidencja?

Ewidencja operacji gospodarczych

Księga przychodów i rozchodów służy do ewidencjonowania operacji gospodarczych w uproszczonej formie. To właśnie ten dokument zawiera informacje na temat wszelkiego rodzaju przychodów przedsiębiorstwa, nie tylko ze sprzedaży, ale też z innych źródeł. Krakowskie biuro Tax Office Usługi Księgowe Olena Myronova zapisuje w tej księdze również dane związane z zakupem towarów handlowych i materiałów, a także z kosztami tych zakupów. KPiR musi też zawierać informacje na temat wydatków firmy, takich jak wynagrodzenia i pozostałe koszty prowadzenia działalności gospodarczej. W ewidencji nie może zabraknąć należności za prace badawczo-rozwojowe w przedsiębiorstwie.

Rejestrowanie przychodów i rozchodów w biurze rachunkowym Tax Office pozwala w czytelny i zrozumiały sposób przedstawić zobowiązania podatkowe firmy wynikające z obowiązku zapłaty podatku dochodowego. Dzięki pomocy księgowej przedsiębiorcy prawidłowo rozliczają się z urzędem skarbowym. Księga przychodów i rozchodów to także świetne źródło informacji na temat efektywności działania firmy. Na jej podstawie można łatwo określić, jak prosperuje działalność i czy przynosi wymierne zyski.

Terminy zapisywania operacji w księdze przychodów i rozchodów

Ogólne zasady dotyczące zapisów w KPiR nakazują rejestrowanie operacji na bieżąco, to znaczy jeden raz w ciągu dnia po zakończeniu działania firmy, ale przed jej otwarciem kolejnego dnia. Biuro rachunkowe Tax Office może jednak dokonywać w imieniu podatnika zapisów w porządku chronologicznym nawet do 20 dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc. Rejestr prowadzony jest zgodnie z ustawą o PIT. Według przepisów przychody muszą być ujmowane w dacie uznawanej za moment ich powstania, czyli w dniu wystawienia faktury lub uregulowania należności za produkt czy usługę.

Nieco inaczej wygląda kwestia rejestrowania kosztów uzyskania przychodów. Tax Office zapisuje je z różnymi datami w zależności od ich rodzaju. Zakup towarów i materiałów jest ewidencjonowany zgodnie z datą wystawienia faktury oraz opisem zakupionego produktu lub usługi. Wynagrodzenia pracownicze oraz składki ZUS są z kolei zapisywane wówczas, gdy dojdzie do faktycznego poniesienia podatku. W ewidencji widnieje zatem data wypłaty lub postawienia danej kwoty do dyspozycji.