Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy to niezwykle stresujące wydarzenie dla każdego przedsiębiorcy. Właściciele firm obawiają się bowiem wykrycia przez inspektorów, nieprawidłowości w dokumentacji czy też zauważenia przez nich różnego rodzaju – nawet nieświadomych - nadużyć. Na szczęście istnieje możliwość skorzystania z pomocy specjalistów. Przeczytaj, jakie są największe zalety ze współpracy z osobą, reprezentującą organizację przed PIP.
Na czym polega kontrola przedsiębiorstwa?
Głównym celem przeprowadzania kontroli przedsiębiorstwa przez Państwową Inspekcję Pracy jest stwierdzenie, czy dany pracodawca postępuje zgodnie z przepisami prawa pracy oraz czy przestrzega wszystkich zasad Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. W związku z tym, dokładnej analizie poddawane są przede wszystkim:
- legalność zatrudnienia – inspektor sprawdza, czy każdy pracownik posiada umowę oraz czy w prawidłowy sposób są odprowadzane od niej składki,
- dokumentacja technologiczna i techniczna – a także różnego rodzaju zestawienia, obliczenia i akta osobowe kadry pracowniczej,
- stanowiska pracy – istotne jest to, czy spełniają one wszystkie kryteria Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Dlaczego warto zdecydować się na pomoc reprezentanta?
Ze względu na to, że wizyta inspektorów w przedsiębiorstwie zawsze jest stresująca, wielu przedsiębiorców decyduje się na współpracę z zewnętrzną firmą, która pełni funkcję reprezentanta. Usługę taką posiada w swojej ofercie Contar Biuro Rachunkowe i ubezpieczenia (przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku od wielu lat, co świadczy o ogromnym doświadczeniu w branży). Opcja ta, ma wiele zalet. Przede wszystkim, właściciel danej firmy zyskuje pewność, że w dokumentacji nie będzie żadnych luk, a wszystkie godziny pracy personelu zostaną prawidłowo rozliczone. Warto zaznaczyć, że pozwoli to uniknąć odpowiedzialności karnej, która jest konsekwencją zaniedbań.
Odwołanie od decyzji Państwowej Inspekcji Pracy
Oczywiście, reprezentant może również pomóc przy odwołaniu się od decyzji PIP. Niekiedy zdarza się bowiem, że inspektor, przeprowadzający kontrolę popełnił błąd. Wykrycie tej nieprawidłowości leży w interesie przedsiębiorcy. Wówczas, konieczne jest wniesienie zastrzeżeń do decyzji. Niemniej jednak, powinny być one merytoryczne i zgodne z prawem. Istotne jest także to, by uzasadnienie odwołania od decyzji było przygotowane w profesjonalny sposób. Od niego zależy bowiem skuteczność odwołania i – co za tym idzie – możliwość uniknięcia kary finansowej (znacznych oszczędności).