Praktykowanie jogi staje się coraz bardziej popularne. Nic dziwnego, joga ma bowiem zbawienny wpływ na nasz organizm. Nie tylko dba o silne ciało i zgrabną sylwetkę, ale też pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne. Pomaga zredukować stres i poprawia samopoczucie. Jakie jeszcze korzyści niesie ze sobą ćwiczenie jogi? Sprawdź!

Czym jest joga?

Joga to system ćwiczeń, które mają służyć ciału, duszy oraz umysłowi, a jej celem jest przywrócenie wewnętrznej równowagi. Nazwa ta pochodzi od sanskryckiego „yuj”, co oznacza jedność, związek, integrację. Chodzi tutaj o połączenie i wzajemną integrację myśli, ciała i duszy. Joga wywodzi się z Indii, gdzie była praktykowana prawdopodobnie już ok. 5000 lat temu. Obecnie rozprzestrzeniła się na cały świat i można ją ćwiczyć bez względu na wyznawaną religię czy światopogląd.

Dlaczego warto ćwiczyć jogę?

Szybkie tempo życia, przewlekły stres, codzienne problemy, przepracowanie, zmęczenie – wszystko to może wywoływać choroby psychosomatyczne oraz negatywnie wpływać na organizm, powodując m.in. spadek odporności, bezsenność, napięcie mięśni itd. W zabieganym świecie trudno czasem znaleźć czas na relaks i ćwiczenia. Warto jednak pomyśleć o praktykowaniu jogi, która jest nie tylko formą treningu ciała, ale też pomaga się rozluźnić. Co więcej, nie trzeba mieć drogiego sprzętu, na początek wystarczy mata do jogi i wygodny strój, by móc ćwiczyć w swoim zaciszu domowym.

Co daje joga?

Korzyści płynących z praktykowania jogi jest mnóstwo. Joga ma dobry wpływ zarówno za zdrowie fizyczne, jak i psychiczne, co zostało udowodnione przez wiele badań. Co więc dokładnie nam daje i dlaczego warto ją ćwiczyć? Oto najważniejsze zalety jogi:

  • Redukuje stres – ćwiczenie jogi obniża poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Dzięki temu pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne i zapobiega depresji, a także pomaga pozbyć się stanów lękowych.
  • Odpręża, rozluźnia i poprawia nastrój – joga to idealna forma relaksu. Każda praktyka kończy się relaksującą savasaną, podczas której można pozbyć się negatywnych myśli i niepotrzebnych napięć, a dzięki temu poprawić swoje samopoczucie i odpocząć.
  • Poprawia oddech – ogromną moc w jodze mają ćwiczenia oddechowe, które rozluźniają zarówno umysł, jak i ciało. Głęboki oddech przede wszystkim usprawnia pracę płuc, dotlenia mózg, uspokaja. Kiedy nauczymy się prawidłowo, rytmicznie, świadomie oddychać, łatwiej będzie nam zapanować nad emocjami w chwilach zdenerwowania.
  • Dodaje elastyczności – asany, czyli pozycje jogi pobudzają każdą część ciała, pomagają nam lepiej je poznać, zwiększając w ten sposób zakres ruchów i dodając siły. Joga wzmacnia mięśnie oraz zwiększa ich elastyczność, dzięki czemu ciało jest przyjemnie rozluźnione.
  • Ma zbawienny wpływ na kręgosłup – zwiększa elastyczność kręgosłupa i pomaga uśmierzyć ból. Jest więc ratunkiem dla osób, które pracują na siedząco za biurkiem i cierpią na dolegliwości kręgosłupa.
  • Leczy dolegliwości – z przeprowadzonych badań wynika, że joga wraz w prawidłowym oddechem i medytacją leczy wiele dolegliwości. Przede wszystkim obniża ciśnienie tętnicze, chroni przed miażdżycą, redukuje ból pleców, stawów, szyi, poprawia krążenie, a także reguluje gospodarkę hormonalną.
  • Zwiększa odporność – joga ma ogromny wpływ na stan zdrowia. Dzięki niej ciało jest rozciągnięte, dotlenione i w dobrej kondycji. Ćwiczenia wzmacniają organizm i zwiększają jego odporność oraz dodają energii i witalności.
  • Wspomaga trawienie – regularne ćwiczenia jogi przyspieszają przemianę materii, ułatwiają trawienie i zapobiegają wzdęciom. Ponadto, jak każdy wysiłek fizyczny, joga pomaga w odchudzaniu.

Joga dla każdego, zawsze i wszędzie

Jak więc widać, ćwiczenie jogi daje nam bardzo wiele korzyści i pozytywnie wpływa na cały organizm. Istnieje jednak jeszcze kilka powodów, dla których warto zacząć ją trenować.

  • Jest dla każdego – jogę może ćwiczyć dosłownie każdy, niezależnie od kondycji fizycznej, wagi czy wieku. Nie wymaga specjalnych umiejętności. Jest idealna także dla kobiet w ciąży oraz kobiet podczas menstruacji.
  • Ćwiczenia można dostosować do swoich indywidualnych możliwości i do swojego tempa, stopniowo zwiększając stopień zaawansowania. Joga ma kilka odmian i mnóstwo różnych ćwiczeń, wśród których z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.
  • Można trenować ją wszędzie – nie tylko w klubach fitness, ale także samodzielnie w domu lub na łonie natury. Joga w plenerze, na plaży czy wakacjach jest jeszcze przyjemniejsza!
  • Nie jest kosztowna – dzięki temu, że możemy uprawiać ją w swoim domu, nie musimy wydawać na nią dużo pieniędzy. Nie wymaga też zbyt wielu akcesoriów. Jedyne czego potrzebujemy to mata do ćwiczeń.
  • Pozwala zrozumieć siebie, poznać swoje ciało, potrzeby i ograniczenia. Uczy też pokonywać stare nawyki – dzięki jodze wiemy m.in. jak prawidłowo siedzieć i się poruszać czy jak oddychać. Zaczynamy więc żyć bardziej zdrowo i świadomie.