Wiele zawodów, między innymi związanych z zawodowym kierowaniem pojazdami, są związane z obligatoryjnymi badania psychotechnicznymi. To one pozwalają określić, czy dana osoba nie będzie miała trudności w wykonywaniu określonych zadań, a także, czy nie będzie ona stanowiła zagrożenia dla siebie lub innych osób. Jeśli zatem myślisz o karierze operatora ładowarek samojezdnych, czy kuriera, musisz zdobyć odpowiednie orzeczenie psychologiczne, które najczęściej ważne jest 5 lat od jego wydania.

Dla kogo kierowane są badania psychotechniczne?

Badania psychotechniczne są dedykowane między innymi dla wszystkich zawodowych kierowców, zarówno prowadzących pojazdy transportu publicznego, jak i ciągniki siodłowe służące do tranzytu towarów. Badania przechodzić muszą również taksówkarze, kurierzy, a także inne osoby, wykorzystujące służbowe pojazdy w swojej pracy. Oprócz tego badaniom psychotechnicznym podlegają operatorzy maszyn i urządzeń. Mowa np. o operatorach dźwigów, koparek, maszyn ciężkich, wózków widłowych, ładowarek samojezdnych, a nawet o operatorach maszyn drogowych i o operatorach oświetlenia ulic. Orzeczenie potrzebują także monterzy maszyn, maszyniści uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków, czy każdy pracownik wykonujący swoją pracę na wysokościach powyżej 3,5 metra. Warto również wiedzieć, że przy ponownym ubieganiu się o prawo jazdy po jego utracie na skutek zbyt dużej liczby punktów karnych, lub po kilkuletniej przerwie spowodowanej odebraniem licencji ze względu na jazdę w stanie nietrzeźwości, również należy przechodzić badania psychotechniczne. Zapewnia je między innymi Pracownia psychologiczna AUTO-SUGESTIA, gdzie okresowe badania przechodzą także instruktorzy jazdy

Jak wygląda badania psychotechniczne?

W zależności od danej pracowni psychologicznej badania psychotechniczne może wyglądać trochę inaczej. Najczęściej jednak składa się z trzech integralnych części, które kończą się omówieniem wyniku oraz wydaniem odpowiedniego orzeczenia. Pierwszy etap, to najczęściej badanie pisemne. Oczywiście dobierane jest ze względu na rodzaj badania, okoliczności i wymagania na danym stanowisku, a tyczy się osobowości badanego, jego umiejętności pracy pod presją czasu, a także koncentracji uwagi. Drugi etap to badania aparaturowe, również uzależnione stanowiskiem pracy. Inne mogą być przygotowane dla kierowców, a inne dla monterów urządzeń i maszyn. Aparatura stosowana podczas badania to między innymi aparat krzyżowy, który bada m.in. szybkość reakcji, koordynację wzrokowo-ruchową, oraz odporność na zmęczenie; Miernik Czasu Reakcji, który mierzy czas reakcji; osobnym badaniem jest badanie w ciemni (noktometr) czy też pierścień Landolta, które sprawdzają dolny próg wrażliwości wzrokowej oraz adaptację wzroku do ciemności po olśnieniu Po nich zaś dochodzi do złożonego wywiadu psychologicznego. Jest nim nic innego, jak rozmowa, podczas której psycholog ocenia ogólny stan psychiczny oraz emocjonalny badanego.