Zabezpieczenie medyczne – obejmujące zespoły wyjazdowe, patrole ratownicze i punkty pomocy – to obowiązek organizatorów imprez masowych. Jak wskazuje pracownik Semed, wszystkie kwestie dotyczące ochrony uczestników, technicznego przygotowania obiektów, porządku publicznego czy zapewnienia pomocy medycznej, są regulowane Ustawą z dnia 20 marca 2009 roku. Sprawdźmy, jak wygląda zapewnienie bezpieczeństwa medycznego w praktyce.

Zabezpieczenie imprez masowych – dlaczego jest wymagane?

Organizacja imprezy masowej niesie za sobą wiele potencjalnych zagrożeń, takich jak: zamachy terrorystyczne, pożar, rozboje czy użycie środków pirotechnicznych. W takich przypadkach konieczna jest interwencja lekarzy, ratowników lub pielęgniarzy z zabezpieczenia medycznego. Firma Semed zapewni kompleksową opiekę dostosowaną do rozmiarów wydarzenia oraz innych czynników, które zwiększają ryzyko incydentów.

Zabezpieczenie imprez sportowych czy muzycznych wygląda inaczej niż ochrona wydarzeń kulturalnych. Podczas tworzenia planu uwzględniamy zarówno wiek uczestników i poziom spodziewanej agresji, jak i warunki atmosferyczne czy dostępność alkoholu.

– wyjaśnia specjalista z Semed. W skład zabezpieczenia imprezy wchodzą zespoły wyjazdowe (z lekarzem przy większych wydarzeniach), patrole ratownicze oraz punkty pomocy medycznej.

Zabezpieczenie medyczne imprez sportowych – skład

Patrole ratownicze składają się z co najmniej dwóch osób posiadających uprawnienia do udzielania pierwszej pomocy. Aby zapewnić sprawną komunikację z osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo imprezy, pracownicy medyczni z Semed mają na wyposażeniu środki łączności bezprzewodowej; w podręcznym ekwipunku znajduje się natomiast niezbędny sprzęt ratowniczy i diagnostyczny.

W punktach pomocy medycznej pracują co najmniej dwie osoby – lekarz oraz ratownik bądź pielęgniarka (dotarcie na miejsce nie może zajmować dłużej niż pięć minut). Rozmieszczenie punktów, patroli i dróg dojazdowych musi znaleźć się na planie zabezpieczenia medycznego.