W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa zostały wprowadzone teleporady medyczne, które mają na celu ograniczyć przemieszczanie się pacjentów i skrócić czas oczekiwania na wizytę w przychodni. Co można załatwić u swojego telelekarza? Jak się z nim skontaktować? I na czym polega e-recepta i w jakiej formie można ją otrzymać? O tych i kilku innych medycznych kwestiach piszemy poniżej.

Teleporada medyczna (lekarska). Na czym to polega?

Teleporada lekarska polega na konsultacji z lekarzem za pośrednictwem Internetu lub telefonu. Korzystanie z usług telelekarza rekomendowane jest przede wszystkim dla osób, które potrzebują porady lekarskiej w związku ze złym stanem zdrowia, niepokojącymi objawami lub kończącymi się niezbędnymi lekami.

Jeśli któraś z powyższych kwestii jest związana z Twoją sytuacją, zadzwoń do swojej placówki zdrowia. Lista numerów telefonu do lekarzy przypisanych do konkretnego regionu znajduje się pod tym linkiem. Jeżeli przychodnia, do której jesteś zapisany, nie udziela teleporad, możesz zgłosić się do innej placówki w tym samym województwie. Godziny, w których udzielane są teleporady ustalają indywidualnie placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

Dla pacjentów, którzy nie mogą dodzwonić się do poradni lub chcą skonsultować się z placówką poza godzinami jej pracy, uruchomiono rejestrację online. Aby umówić się na internetową konsultację z pracownikiem medycznym, należy wypełnić formularz, znajdujący się pod tym linkiem.

Osoby podejrzewające u siebie koronawirusa nie powinny przychodzić do żadnej placówki medycznej bez uprzedniej konsultacji telefonicznej lub internetowej. Grozi to zakażeniem innym pacjentów.

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił również ogólną infolinię dla osób, które podejrzewają u siebie koronawirusa i mają objawy z nim związane, czyli gorączkę, kaszel, duszności. Numer 800 190 590 czynny jest przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Po drugiej stronie słuchawki pracują profesjonalni konsultanci, którzy poinstruują pacjenta, jakie kolejne kroki powinien podjąć w zaistniałej sytuacji.

Oczywiście, jeśli ktoś jest w ciężkim stanie i potrzebuje natychmiastowej pomocy, powinien zgłaszać się na alarmowe numery telefonu: 112 lub 999.

Internetowe Konto Pacjenta i e-recepta

Obecnie każdy obywatel ma możliwość zalogowania się na swoim Internetowym Koncie Pacjenta. Wystarczy uzyskać profil zaufany, który pozwala załatwiać wiele urzędowych spraw bez wychodzenia z domu. A następnie zalogować się na Internetowym Koncie Pacjenta, które dostępne jest na stronie pacjent.gov.pl.

Jak założyć profil zaufany? Profil zaufany można założyć za pośrednictwem serwisu internetowego swojego banku (PKO BP, ING Bank Śląski, Bank Millenium, Inteligo, Bank Pekao, mBank, BZWBK, Alior Bank, serwis Envelo) lub – dla tych którzy nie posiadają bankowego konta online – przez serwis pz.gov.pl. Posiadanie profilu zaufanego upoważnia obywatela również do załatwiania innych spraw online m.in. na zus.pl, gov.pl czy biznes.gov.pl.  

Posiadacz Internetowego Konta Pacjenta ma możliwość otrzymywania e-recepty w formie SMS-a na wskazany numer telefonu lub w pliku PDF na podany adres e-mail. Pacjenci, którzy takiego konta nie posiadają, mogą otrzymać od lekarza czterocyfrowy kod e-recepty, który wraz z numerem PESEL należy podać przy zakupie leków w aptece.

Jak zapewnia strona rządowa, e-recepty pojawiają się na Internetowym Koncie Pacjenta zaraz po wystawieniu. A te wysyłane na telefon wyświetlają się nawet na starych modelach, które nie są samrtfonami.

Źródło: pacjent.gov.pl