czas czytania: 4 min materiał partnera

Dieta według pięciu przemian – jakie zasady trzeba stosować?

zdrowe jedzenie

Wzrost świadomości społeczeństwa dotyczący pozytywnego wpływu zdrowego odżywiania na lepszą kondycję całego organizmu i poprawę samopoczucia sprawił, że coraz większą popularność zyskują różnego rodzaju diety. Dieta według pięciu przemian swoimi korzeniami sięga do chińskiej filozofii, która zakłada, że człowiek nierozerwalnie związany jest z naturą i jej prawami. To jedna z najskuteczniejszych dróg do osiągnięcia wewnętrznej równowagi i harmonii ze światem. Na czym opiera się dieta według pięciu przemian? Jakie są jej zasady?

Sezonowość kluczem do sukcesu

Podstawową zasadą opisywanej diety jest jej sezonowość. Przyroda zgodnie z porami roku przechodzi cykliczną przemianę. My jako jej integralne części powinniśmy podporządkować się zachodzącym zmianom i żyć według określanego przez nią rytmu. Tylko takie funkcjonowanie zapewni człowiekowi harmonię i równowagę, działając regulująco na cały organizm. Filozofia odżywiania zakłada korzystanie z sezonowo dostępnych dóbr oferowanych przez przyrodę w danej porze roku. Jak mówi dietetyk Alina Babińska, zajmująca się doradztwem żywieniowym, oprócz wiosny, zimy, jesieni i lata, wyróżnia się też okres późnego lata. Spożywane posiłki oparte są na warzywach i owocach charakteryzujących poszczególny cykl, do którego przypisany jest również konkretny żywioł, czyli drzewo metal, ogień, ziemia, woda oraz smak pobudzający funkcje życiowe.

  • Okres wiosny to czas przebudzenia, odnowy, jego symbolem jest drzewo, kolor zielony i smak kwaśny. Produkty zaliczane do tej grupy to kefir, maślanka, jogurt, świeże soki owocowe, kiszonki, kwaśne owoce. Ich zadaniem jest oczyszczenie organizmu i pobudzenie go do pracy. Odpowiadają za pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego.
  • Okres lata, który charakteryzuje się kolorem czerwonym i gorzkim smakiem to symbol ognia. Produkty, które mają pozytywnie wpływać na pracę serca i jelit to przede wszystkim kozi ser i mleko, baranina, brukselka i czarny bez.
  • Okres późnego lata – to smak słodki, który harmonizuje z ziemią. Zadaniem spożywanych produktów jest oddziaływanie na pracę śledziony i żołądka. Kolor żółty symbolizuje m. in. banany, brzoskwinie, daktyle, kokos, cynamon, ziemniaki i buraki.
  • Okres jesieni to żywioł metalu, któremu przypisany jest smak ostry. Kolor biały odpowiada pewnym produktom, m. in. cebuli, czosnkowi, kalafiorowi, ale pojawia się też jarmuż, ostre przyprawy, brązowy ryż i rzodkiew, działające na płuca i jelito grube.
  • Okres zimy – przemiana żywiołu jakim jest woda ma dodawać energii i ogrzewać. Odpowiada jej słony smak i kolor czarny. Prawidłowe funkcjonowanie nerek i pęcherza moczowego zapewniają owoce morza, rośliny strączkowe, ryby i oliwki.

Zasady gotowania

Według diety pięciu przemian przygotowywane posiłki powinny zawierać wszystkie żywioły, z wyjątkiem smaku słodkiego. On może być stosowany oddzielnie. Najważniejszą kwestią jest tutaj odpowiednia kolejność dodawania poszczególnych smaków. Robi się to według wzoru: słodki-ostry-słony-kwaśny-gorzki-słodki-ostry-słony. Zgodnie z porami roku należy też dostosowywać ilość produktów oraz ich właściwości:

  • Gorące – rozgrzewające
  • Ciepłe – dodają energii
  • Neutralne - regulacja pracy narządów wewnętrznych
  • Nawilżające – odżywianie i uzupełnianie płynów
  • Zimne - chłodzące
W tym systemie najważniejszym posiłkiem jest śniadanie, które powinno być najbardziej obfite. Kolejne, czyli obiad i kolacja już znacznie mniej. Produkty powinny być jak najmniej przetworzone, naturalne i świeże. Dieta ta eliminuje cukier, sól, słodycze i napoje gazowane, a także czerwone tłuste mięso. Bazuje wówczas na warzywach, owocach, roślinach strączkowych, zbożach, pestkach i orzechach. W jadłospisie znajdują się też fermentowane produkty mleczne. Alina Babińska do zalet diety pięciu przemian zalicza brak konieczności liczenia kalorii, bogactwo witamin i minerałów, a przede wszystkim fakt, że jest ona zdrowa i zbilansowana.