Borówka amerykańska to owoc nie tylko smaczny, ale też niezwykle zdrowy. Dostarcza organizmowi niezbędnych substancji odżywczych i zapobiega występowaniu wielu chorób. Warto więc jeść borówki regularnie i wykorzystywać je w kuchni do ciast czy deserów. Sprawdź, jakie właściwości ma borówka amerykańska i dlaczego ma korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Borówka amerykańska – źródło witamin i minerałów

Borówka ceniona jest nie tylko za swój wspaniały smak, ale i właściwości odżywcze. Zawiera duże ilości witamin A, B, C i E, a także PP. Bogata jest też w makro- i mikroelementy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, takie jak: wapń, magnez, żelazo, potas, sód, cynk i fosfor. Dodatkowo jest to owoc lekki i niskokaloryczny. Ile kalorii ma borówka amerykańska? Otóż 100 gramów borówek zawiera tylko 57 kalorii.

Nic więc dziwnego, że każdego roku bardzo chętnie sięgamy po te owoce, a uprawa borówki amerykańskiej jest w Polsce tak popularna i opłacalna. Pyszny smak i duże zasoby wartości odżywczych sprawiają, że borówka jest jednym z najchętniej jadanych owoców w naszym kraju.

Jakie właściwości ma borówka amerykańska?

Dzięki cennym składnikom borówka pozytywnie wpływa na organizm i zdrowie człowieka. Jak się okazuje, wspomaga leczenie licznych schorzeń i zapobiega wielu chorobom. Dlaczego warto jeść borówkę amerykańską i na co konkretnie ma zbawienny wpływ?

  • Zapobiega występowaniu nowotworów – borówka amerykańska zawiera antyoksydanty, co sprawia, że spożywanie borówek chroni przed nowotworami. Zawartość kwasu elagowego zapewnia ochronę przed rakiem płuc, przewodu pokarmowego i wątroby. Kwas foliowy zaś zapobiega występowaniu nowotworu szyjki macicy. W borówce znajdują się też fitoestrogeny, które chronią przed powstawaniem nowotworów hormonozależnych, takich jak nowotwór tarczycy czy piersi.
  • Korzystnie wpływa na wzrok – dzięki witaminie A borówka poprawia wzrok oraz jest stosowana w leczeniu chorób oczu np. zaćmy, zwyrodnienia plamki żółtej czy chorób siatkówki oka. Hamuje też powstawanie tzw. zespołu suchego oka. Jedzenie tych owoców zalecane jest zwłaszcza pracownikom biurowym, spędzającym większość czasu przy komputerze, pilotom, zawodowym kierowcom, a także osobom, które mają problem z widzeniem po zmroku.
  • Poprawia pamięć i koncentrację – borówka amerykańska zawiera również flawonoidy, które zapobiegają przychodzącym z wiekiem ubytkom w pamięci. Naukowcy zbadali, że substancje zawarte w owocach usprawniają połączenia międzykomórkowe w mózgu i stymulują regenerację neuronów. Dzięki temu regularne spożywanie borówek ma korzystny wpływ na pamięć i koncentrację.
  • Wspomaga pracę układu pokarmowego – jedzenie borówki usprawnia trawienie, przyspiesza metabolizm oraz spalanie tłuszczu, a także działa przeciwbiegunkowo. Owoce borówki działają przeciwbakteryjnie – niszczą szkodliwe bakterie E. Coli. Poza tym błonnik i antyoksydanty zawarte w borówce oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii.
  • Zmniejsza ryzyko chorób serca – borówka amerykańska wspomaga także pracę serca i układu nerwowego. Dzięki fitoestrogenom i błonnikowi chroni przed chorobami serca i miażdżycą. Pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu (LDL) oraz podnosi poziom tego dobrego (HDL). Borówka wykazuje też działanie uspokajające, a więc polecana jest osobom żyjącym w stresie.
  • Pomaga zapobiegać nadciśnieniu – badania wykazują, że borówka może skutecznie zapobiegać występowaniu nadciśnienia tętniczego. Jest to zasługa zawartości antocyjanów, czyli związków chemicznych z grupy flawonoidów.
  • Może zapobiegać marskości wątroby – borówka jest także dobra na wątrobę. Według badań przeprowadzonych przez chińskich naukowców hamuje rozwój marskości wątroby oraz działa ochronnie na hepatocyty, czyli komórki wątroby.
  • Wzmacnia odporność – duża zawartość witaminy C sprawia, że systematyczne jedzenie borówek wpływa też pozytywnie na wzmocnienie i odporność organizmu. Borówki amerykańskie mają również właściwości antybakteryjne, co sprawia, że wykorzystuje się je, by zapobiec występowaniu przeziębienia i grypy.
  • Wzmacnia kości – mikroelementy takie jak m.in. wapń, żelazo i magnez, a także witamina K wpływają na wzmocnienie kości. Jedzenie borówki sprawia, że kości są mocniejsze i mniej podatne na złamania.
  • Spowalnia proces starzenia się skóry – borówka ma też świetny wpływ na wygląd i kondycję skóry. Zawarte w niej antyoksydanty zwalczają wolne rodniki i spowalniają procesy starzenia. Dzięki witaminie C skóra jest bardziej świetlista i mniej podatna na przebarwienia. Wpływa też na uaktywnienie produkcji kolagenu, który ujędrnia i uelastycznia skórę.

Jak więc widać, właściwości borówki amerykańskiej są bardzo cenne i wartościowe. Warto więc regularnie spożywać te owoce, zwłaszcza że są bardzo smaczne. Osoby, które jeszcze się nie przekonały do borówek, powinny szybko nadrobić zaległości i wprowadzić je do swojego jadłospisu. Poza tym owoc ten nie jest tuczący i często wykorzystuje się go przy dietach odchudzających.

Co można zrobić z borówki amerykańskiej?

Borówki, zresztą jak większość owoców, najwięcej składników odżywczych dostarczają nam, gdy spożywamy je na surowo. Można je jednak mrozić, gdyż są odporne na niskie temperatury, dzięki czemu zachowują swoje właściwości i walory smakowe.

Warto jeść same borówki w formie przekąski lub dodać je do deserów, lodów, jogurtu lub musli. Borówka amerykańska idealnie sprawdza się również do przyrządzania dżemów, konfitur czy nalewek. Sprawdzi się w kuchni jako urozmaicenie wielu dań np. konfitura z borówki jako dodatek do pieczonych mięs. Z borówek można przygotowywać też smaczne koktajle lub zrobić ciasto z borówkami. Tak naprawdę możemy dowolnie eksperymentować i wykorzystywać je zgodnie z naszymi preferencjami.

Zobacz też przepisy na słodkie przekąski z borówki amerykańskiej.