Warzywa i owoce są niezbędnym elementem diety każdego dziecka. Dzięki nim dostarcza się do małego organizmu potrzebne witaminy, składniki mineralne, błonnik, a także antyoksydanty. Najwięcej wartości mają, gdy spożywa się je w formie surowej. Gotowanie przyczynia się do utraty związków ważnych dla ludzkiego układu pokarmowego. Na co należy zwrócić uwagę przy komponowaniu diety malucha?

Jakie składniki dostarczają do organizmu warzywa i owoce?

Warzywa i owoce zapewniają dostęp do witaminy C, która wzmacnia system odpornościowy dziecka. Dzięki niej maluch nie jest podatny na zakażenia zarówno wirusowe, jak i bakteryjne. Wprowadzenie tych produktów do diety przyspiesza również gojenie się ran. Beta-karoten sprzyja powstawaniu nowych komórek. Uczestniczy także w procesie widzenia, co jest szczególnie ważne w okresie rozwoju. Antocyjany mają właściwości przeciwutleniające. Usuwają z organizmu wolne rodniki, które przyczyniają się do tworzenia stanów zapalnych. Zwiększają one również elastyczność naczyń krwionośnych. Składniki mineralne takie jak potas, magnez, żelazo, a także wapń uczestniczą w procesie budowy zębów i kości. Pozwalają także na dobre działanie układu nerwowego, a ponadto krwiotwórczego. Warzywa i owoce zawierają również błonnik, którego zadanie polega na regulowaniu pracy układu pokarmowego.

Jak nauczyć dziecko spożywać warzywa i owoce?

Nie każde dziecko lubi warzywa i owoce. Dlatego też trzeba wyrobić w maluchu nawyk ich spożywania. W tym celu warto dodawać te produkty do każdego posiłku, który przygotowywany jest dla pociechy – podkreśla specjalista reprezentujący firmę Rol-Park, która zajmuje się dostarczaniem produktów spożywczych do przedszkoli i szkół. Koniecznie trzeba uatrakcyjniać jedzenie. Dzieci lubią, gdy jest ładnie i kolorowo. To przyciąga ich uwagę. Ponadto barwa warzyw związana jest z wartością odżywczą tych artykułów. W związku z tym różnorodność daje gwarancję dostarczania różnych witamin i składników. Doskonale sprawdza się włączenie dziecka do przygotowania potraw. Maluch takie działanie będzie traktował jako interesującą zabawę. W konsekwencji dziecko przekona się do zjedzenia wspólnie przygotowanej potrawy. Zamiast słodyczy można podawać maluszkowi pokrojone w kostkę owoce i warzywa. Wzbudzi to dużą ciekawość. Bez wątpienia będzie interesującą wersją deseru. Przyrządzając posiłki, należy korzystać z sezonowych produktów. Rodzice także powinni jeść warzywa i owoce, żeby dziecko miało odpowiednie wzorce.