Pomysł na biznes – organizacja ślubów i wesel

Planowanie tej jedynej w swoim rodzaju uroczystości oraz jej idealny przebieg wiążą się z wcześniejszymi, żmudnymi przygotowaniami. Coraz częściej nowożeńcy powierzają organizację ślubu i wesela specjalistom, tzw. „wedding planerom”. Pozwala to zaoszczędzić czas, energię, a przede wszystkim nerwy i skupić się na tym, co w danym dniu najważniejsze.

Najważniejsza uroczystość w życiu

„Wedding planner” to inaczej konsultant ślubny, zajmujący się organizacją ślubów i wesel. Jego praca polega na przeprowadzeniu wywiadu z  przyszłą parą młodą, rozpoznaniu ich oczekiwań i potrzeb oraz stopniowe przeprowadzenie ich przez cały proces planowania uroczystości. W ciągu kilku spotkań określany jest budżet i harmonogram przygotowań. Doradca pomaga w określeniu charakteru uroczystości i odpowiada na nurtujące pytania. W razie braku pomysłów ze strony narzeczonych proponuje różne koncepcje, które mogą ich zainteresować. Zadaniem konsultanta ślubnego jest również kontakt z podwykonawcami. Istotna jest dobra komunikacja z hotelem lub salą weselną w sprawach wystroju, doboru menu, stworzenia harmonogramu uroczystości. Należy również ustalić repertuar muzyczny czy stworzyć program dodatkowych atrakcji. Ponadto spotkać się z fotografem w sprawie sesji ślubnej oraz zdjęć grupowych gości weselnych. Nie można też zapomnieć o takich szczegółach jak bukiety, wystrój kościoła czy wybór pojazdu ślubnego.

Specjalistyczna pomoc

Konsultant ślubny to osoba wszechstronna. Łączy w sobie cechy dobrego organizatora i menedżera. Potrafi dobrze planować swój czas, umie właściwie rozporządzać budżetem oraz jest w stanie szybko podejmować kluczowe decyzje. Wykazuje również zdolności artystyczne, jest kreatywny oraz ma w sobie coś z psychologa, który w chwilach kryzysu wesprze radą, oraz pomoże uporać się ze sprawami formalnymi i urzędowymi. Często przychodzi mu pełnić rolę mediatora pomiędzy narzeczonymi a rodzicami, między którymi dochodzi do spięć w kwestii wyglądu i przebiegu uroczystości.

Jak pozyskać klientów?

Aby zostać konsultantem, warto pomyśleć o założeniu własnej firmy. Początki nie są łatwe ze względu na brak rozpoznawalności firmy na rynku. Dlatego przed jej założeniem należałoby zadbać o zdobycie doświadczenia, choćby w postaci bezpłatnych kilkumiesięcznych praktyk w jednej z dobrze prosperujących agencji ślubnych, aby mieć podstawową wiedzę o mechanizmach działania branży. Nie można zapominać o śledzeniu bieżących trendów na rynku ślubnym. Aby zdobyć zaufanie klientów, należy pomyśleć o organizacji ślubów bliskim znajomym, którzy uważają, że to problematyczne. Można wtedy liczyć, że zadowoleni znajomi przekażą opinie następnym narzeczonym, którzy będą potrzebować podobnej pomocy. Tak działa system rekomendacji, który w przyszłości pozwoli na dalsze rozwinięcie działalności.

Droga do sukcesu

Myśląc o otwarciu własnej agencji warto pamiętać o tym, że przyszli nowożeńcy planują ślub nawet z kilku lub kilkunastomiesięcznym wyprzedzeniem. Jeśli ślub odbędzie się w lecie, o przygotowaniach zaczną myśleć jesienią. Aby mieć obraz, jak takie uroczystości wyglądają, co jest obecnie na czasie, warto obserwować podwykonawców, aby w sytuacji, gdy pojawią się potencjalni klienci, móc im zaproponować konkretne pomysły i rozwiązania oraz zarekomendować odpowiedni hotel, restaurację, popularny zespół muzyczny czy sprawdzonego fotografa.