Oczy przed komputerem

Praca biurowa w klimatyzowanym, suchym pomieszczeniu, wymagająca kilkugodzinnego patrzenia na ekran monitora może mieć negatywny wpływ na wzrok. Dodatkowo, po powrocie do domu… często znowu włączamy komputer lub tablet. Nie wspominając o tym, że cały czas zerkamy na ekran smartfona.

Taki tryb życia może skutkować problemami z oczami, objawiającymi się łzawieniem, pieczeniem, uczuciem „suchości”. Ze względu na budowę, naturalne dla oka jest koncentrowanie się na przedmiotach raz bliższych, raz dalszych. Gdy wpatrujemy się w ekran monitora, czyli skupiamy wzrok tylko na jednym obiekcie przez dłuższy czas, osłabiają nam się mięśnie gałki ocznej, regulujące widzenie z bliska i z daleka. W następstwie upośledza to zdolności akomodacyjne oka i powoduje kłopoty z widzeniem bardziej oddalonych przedmiotów. Od komputerów nie uciekniemy, więc czy można jakoś wspomóc oczy w codziennym kontakcie z monitorem?

Jak zadbać o oczy podczas pracy w biurze?

Po pierwsze zadbaj o poprawne ustawienie biurka i monitora. Biurko powinno stać w takim miejscu, aby móc swobodnie patrzeć przed siebie, najlepiej za okno lub drzwi. Nie planuj miejsca pracy w kącie ani nie siedź twarzą do ściany. Monitor powinien być ustawiony w odległości 40-75 cm od twarzy. Siedząc w pozycji wyprostowanej, pierwszy wiersz tekstu wyświetlanego na monitorze powinien znajdować się nieco poniżej linii wzroku. Po każdej godzinie pracy przy komputerze należy zrobić sobie 5 minut przerwy.

Podczas pracy można kilkakrotnie, na przykład 2 razy w ciągu godziny, wykonywać krótkie ćwiczenie relaksacyjne. Odwróć wzrok od komputera i popatrz przez okno. Niech Twój wzrok błądzi jak najdalej. Nie staraj się ogarnąć wzrokiem całej panoramy od razu, tylko skup wzrok na jednym punkcie. Po chwili przesuń spojrzenie na następny obiekt i tak dalej. Nie wytężaj wzroku. Jeśli nie widzisz wyraźnie oglądanego punktu, na kilka sekund zamknij oczy.

Jak zadbać o oczy w domu?

Tanim i sprawdzonym sposobem, który może pomóc po całym dniu pracy z ekranem  jest kilkunastominutowy kompres z wacików nasączonych naparem z ziół rumianku (można też użyć szałwii lub świetlika). Ważna jest właściwa higiena czyli unikanie przecierania oczu brudnymi rękami oraz kontaktu z dymem papierosowym. A najważniejsze – pozwólmy oczom odpocząć od komputera.

W aptekach i sklepach zielarskich dostępne są także krople do oczu i suplementy diety. Jednak przy przewlekłym problemie należy skontaktować się z okulistą – być może niezbędne okażą się lekarstwa lub okulary ze specjalistycznymi szkłami do pracy przy monitorze komputera.