czas czytania: 2 min

Pomysł na biznes – sklep ze zdrową żywnością

Coraz więcej konsumentów woli zapłacić za produkty spożywcze więcej, ale mieć pewność, że są one wolne od szkodliwych substancji chemicznych i pochodzą z naturalnych, ekologicznych upraw lub hodowli. Przybywa również zwolenników diet wegetariańskich i wegańskich, dla których oferta tradycyjnych sklepów spożywczych jest zbyt uboga.

Jeszcze większy problem mają osoby z nietolerancją laktozy (czyli cukrów zawartych w mleku) czy glutenu (mieszanina białek występująca w zbożach takich jak żyto, pszenica, jęczmień). Większość ogólnodostępnych produktów stanowi zagrożenie dla ich zdrowia. Wszystkie te osoby coraz częściej szukają więc specjalistycznych sklepów, w których mogą nabyć np. mąkę z amarantusa, quinoa (komosa ryżowa), nabiał bez laktozy lub tofu. Dlatego dobrym pomysłem na biznes jest sprzedaż ekologicznej żywności.

Gdzie najlepiej założyć sklep ze zdrową żywnością?

Przede wszystkim należy zdecydować, czy będzie to sklep stacjonarny czy internetowy. Idealnym rozwiązaniem jest, oczywiście, ich połączenie. Pierwszym krok to wybór lokalizacji. Największe szanse na powodzenie tego typu sklep ma w dużym mieście, przy ruchliwej ulicy lub w popularnym centrum handlowym. Innym pomysłem jest dodanie tego typu asortymentu w istniejącym już sklepie spożywczym lub podjęcie współpracy franczyzowej.

Otwarcie sklepu nie musi okazać się kosztowną inwestycją, oczywiście wszystko zależy od umiejętnego planowania: wysokości czynszu, nakładów na remont i wystrój lokalu oraz ilości zatrudnionych pracowników. Warto tutaj wspomnieć, że osoba sprzedająca w takim sklepie powinna być zorientowana w różnego rodzaju dietach, znała się na zdrowej żywności, by móc służyć pomocą tym, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z ekologicznym jedzeniem.

Następnym krokiem jest wybór producentów żywności ekologicznej i zatowarowanie naszego sklepu. W internecie (np. w wyszukiwarkach lokalnych) znajdziemy informacje o ofercie setek tysięcy firm i przedsiębiorstw w naszym kraju. Zaprocentuje to stworzeniem w przyszłości stabilnej sieci producentów i hurtowników, z którymi będziemy mogli współpracować.

Przy zakładaniu działalności nie wolno zapomnieć o regulacjach Unii Europejskiej dotyczących żywności ekologicznej oraz przepisach polskiego prawa, w tym o najnowszych przepisach dotyczących kas fiskalnych. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych kłopotów już na samym początku prowadzenia działalności.

Jak zainteresować klientów naszą ofertą?

Na koniec reklama. Oczywiście, w przypadku franczyzobiorców sprawa jest prostsza. Natomiast jeśli tworzymy markę od podstaw, to warto zadbać o jej wizerunek, marketing i reklamę, nie tylko w sieci, ale także w pobliżu sklepu. Pojedyncze tablice, rozdawnictwo ulotek czy odpowiednio zaprojektowana witryna z pewnością przyciągną klientów z okolicy. A wtedy, przy odpowiedniej jakości obsługi i asortymencie, zadziała “marketing rekomendacji” i pierwsi klienci z pewnością opowiedzą kolejnym o naszej działalności.