Jak cyfrowe mapy zmieniły sposób wyszukiwania informacji w Internecie?

cyfrowa-mapa

Obecnie wyszukiwanie potrzebnych informacji rozpoczynamy od sprawdzenia ich w Internecie. 64 % użytkowników uważa, że internetowe wyszukiwarki są najbardziej zaufanym źródłem informacji („Edelman Trust Barometer”, styczeń 2015 r.), a rozwój Internetu wpływa pozytywnie na funkcjonowanie gospodarki. W wyszukiwaniu informacji pomocne są mapy cyfrowe, które stanowią coraz ważniejszą, ciągle udoskonalaną platformę komunikacji między firmami a ich klientami i są integralną częścią wyszukiwarek internetowych.

Nowa era kartografii

Jak wynika z raportu Biblioteki Analiz od dłuższego czasu spada popularność map drukowanych. W 2013 roku spadek sprzedaży dla przewodników i kartografii turystycznej wyniósł 4,8%, podczas gdy rok wcześniej – 10,4%. Oznacza to, że tradycyjne nośniki są zastępowane przez mapy cyfrowe.

Czym są mapy cyfrowe? Najczęściej znamy je z Internetu lub z mobilnej nawigacji, natomiast zazwyczaj nie zastanawiamy się czym są, jak powstają i czym się różnią od map drukowanych.

Klasyczna mapa cyfrowa to dokładna mapa w wysokiej rozdzielczości, będąca odwzorowaniem układu ulic i budynków, a także obiektów naturalnych takich jak rzeki czy jeziora. Jej działanie opiera się na połączeniu elementów graficznych z przypisanymi im w formie elektronicznej informacjami.

Zastosowanie map cyfrowych

Rozwój technologii internetowych przyniósł nowe możliwości wykorzystywania materiałów mapowych, a komputerowe bazy danych, które oprócz prezentacji w postaci tradycyjnych map cyfrowych, dają szereg dodatkowych możliwości wykorzystania zgromadzonych danych.

Z zastosowaniem map cyfrowych mamy do czynienia w różnych dziedzinach. Mapy cyfrowe najczęściej są instalowane w urządzeniach nawigacyjnych GPS używanych przez kierowców. Dzięki funkcjonalnościom map cyfrowych mogą oni na bieżąco zobaczyć utrudnienia na drogach krajowych lub sprawdzić natężenie ruchu. Można także porównać alternatywne trasy. Nie zawsze najkrótsza droga będzie najszybsza. Mapy cyfrowe pozwalają także na sprawdzenie, ile czasu zajmie podróż zależnie od wybranego wariantu trasy.

Mapy cyfrowe mają szerokie zastosowanie w biznesie –zaznaczone są na nich firmy oraz ich podstawowe dane, takie jak: adres, godziny otwarcia i trasa dojazdu. Na przykład mapa Panoramy Firm bazuje na geolokalizacji i wyszukuje w pobliżu użytkownika, pokazując jak najbardziej trafne wyniki. Jest to możliwe, ponieważ dane przedsiębiorstw znajdujących się w bazie liczącej ponad miliony firm są w 100% geokodowane, czyli przypisane do konkretnej lokalizacji. Dzięki temu użytkownicy są prowadzeni wprost do drzwi szukanej firmy.

Rewolucja cyfrowa spowodowała także spore zmiany w sektorze turystycznym. Polacy najczęściej w Internecie poszukują informacji na temat interesujących ich kierunków wyjazdów oraz atrakcji, jakie będą na nich czekały na miejscu wypoczynku. W wyborze turystycznych wojaży często posiłkują się mapami cyfrowymi takimi jak np. mapa.pf.pl, które nie tylko ułatwiają zwiedzanie ciekawych miejsc, ale także dzięki wysokiej jakości zdjęciom lotniczym pozwalają jeszcze przed wyjazdem z bliska zobaczyć jak będzie wyglądało miejsce wypoczynku i jego okolica.

Odpowiednia mapa cyfrowa ma także zastosowanie w sektorze TSL (Transport Spedycja Logistyka). Dzięki niej można planować trasy przejazdu uwzględniające wiele punktów docelowych, a także na bieżąco śledzić pozycję samochodu. Na takiej mapie widoczne są również ograniczenia dla danego typu pojazdów i przewożonych towarów. Mapa cyfrowa odpowiadająca na potrzeby firm związanych z branżą transportową, pozwala nie tylko na optymalizację czasu i drogi dojazdu, ale także na optymalizację kosztów i zwiększenie bezpieczeństwa.

Przewagi map cyfrowych nad mapami drukowanymi.

  • mapy cyfrowe mogą obejmować dowolny obszar – mamy od razu dostęp do dowolnego miejsca, podczas gdy w mapie drukowanej trzeba przewrócić kartkę lub sięgnąć po mapę innego kraju czy obszaru
  • są skalowalne – możemy je dowolnie przybliżać i oddalać,
  • są aktualizowane na bieżąco,
  • są interaktywne – możemy wyznaczać trasę, mierzyć odległości a nawet dodawać informacje
  • mogą zawierać różne informacje, a architektura warstwowa pozwala na grupowanie danych tak by ich włączanie/wyłączanie nie traciło na czytelności,
  • są wygodniejsze i łatwiej dostępne – możemy je mieć zawsze przy sobie np. w smartfonach, można także je przesłać do innej osoby (link czy zrzut ekranu) oraz łatwo umieścić na stronie.