Pasy klinowe napędzają większość układów rozrządu we współczesnych autach. Zastępują koła zębate i łańcuchy, głównie ze względu na niskie koszta ich produkcji. Nie oznacza to jednak, że są od łańcuchów czy kół zębatych trwalsze. Metal to metal, a guma to guma i nic dziwnego, że dość szybko się zużywają. Jak rozpoznać zużycie pasa klinowego i co na to zużycie wpływa?

Zerwanie paska rozrządu to najczęstsza przyczyna poważnych problemów z silnikiem.

Niestety, często jest nienaprawialna. Pasek musi pracować w suchym otoczeniu, bez śladów oleju -  o co trudno w kilkuletnim aucie. Guma w dodatku się starzeje, nawet gdy nie używamy naszego auta. Trudno jednak przewidzieć, kiedy to konkretnie nastąpi. Warto zwracać uwagę na głośną pracę rozrządu oraz metaliczne dźwięki, gdy silnik jest uruchomiony. Innym problemem, który możemy usłyszeć, jest pisk – to oznacza, że paski klinowe się ślizgają, a przyczyną tego może być złe napięcie przy zakładaniu.

Dlaczego więc stale są używane, zamiast na przykład łańcuchów? 

Odpowiedź jest bardzo prosta – tak jest taniej. Jednak to nie jest tak, że takie rozwiązanie jest złe. Układ rozrządu z paskiem klinowym jest cichy i lekki – oraz tańszy w produkcji, co przekłada się na finalną cenę samochodu. W dodatku, stosując koła zębate, potrzebowałyby one dodatkowego smarowania – pas klinowy już nie. Właśnie ze względu na prostotę, paski wyparły łańcuchy i koła zębate jeszcze w ubiegłym wieku.W starszych maszynach stosowane były wąskie paski – jednak te nie dawały sobie rady z większym obciążeniem. Z czasem zastosowano paski wieloklinowe, które są znacznie szersze i jeden taki pas może napędzać jednocześnie alternator, pompę wspomagania i kilka innych elementów samochodu.

Kiedy wymienić pas klinowy?

Warto kierować się zaleceniami producenta, z jednoczesnym braniem pod uwagę tego, że zalecenia mogą się z czasem zmieniać. Firmy również uczą się na błędach. W trakcie naprawy silnika niezbędne jest również zdjęcie paska, nawet jeśli nie jest jeszcze niezbędnym, aby go wymienić. To pomoże z problemem złego naciągu oraz piszczeniem. W przypadku starszych aut, eksploatacja paska rozrządu zwiększa się, a więc częściej trzeba go wymieniać – chociażby ze względu na takie przypadki, jak wyciek oleju. Ponadto, podczas każdego przeglądu warto kontrolnie sprawdzać, czy pasek nie jest zaolejony, czy sparciały. Jeśli tak, należy zakupić nowy – najlepiej u sprawdzonego specjalisty, takiego jak Power Belting – Taśmy Transportujące i Pasy Napędowe.