Regeneracja silnika, wykonywana przez specjalistów z Zakładu mechaniki pojazdowej Auto Szlif, to proces, który ma na celu przywrócenie jego pełnej sprawności. Jednym z kluczowych etapów tego procesu jest osiowanie bloku silnika, mające na celu przywrócenie współosiowości oraz wymiarów łoża wału korbowego. W artykule przedstawimy, na czym dokładnie polega osiowanie bloku silnika i kiedy jest ono niezbędne.

Osiowanie bloku silnika - co to jest?

Osiowanie bloku silnika jest jednym z kluczowych etapów regeneracji silników, mających na celu przywrócenie całkowitej sprawności jednostce napędowej. Proces ten polega na odpowiednim zeszlifowaniu mostków, złożeniu ich ze sobą i wytoczeniu otworów do wymiaru fabrycznego. Jest to skomplikowane zadanie, które może być wykonane tylko w zakładach specjalizujących się w kompleksowej regeneracji silników. Osiowanie ma na celu przywrócenie właściwych wymiarów i współosiowości łoża wału korbowego w kadłubie silnika, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej.

Kiedy osiowanie bloku silnika jest konieczne?

Osiowanie bloku silnika należy wykonać w sytuacjach, gdy stopy bloku nie znajdują się w jednej osi, wał korbowy został uszkodzony, silnik przegrzał się, wał zatarł się na stopach głównych wału lub po złożeniu wału okazuje się, że na nowych panewkach wał ciężko się obraca lub nawet się zacina. Wykonanie tego procesu jest niezbędne dla przywrócenia właściwego funkcjonowania silnika oraz zapewnienia jego długotrwałej i bezawaryjnej pracy.

Proces osiowania bloku silnika - krok po kroku

Osiowanie bloku silnika, wykonywane przez profesjonalistów z Zakładu mechaniki pojazdowej Auto Szlif, to złożony proces, który wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Wykonywany jest przy użyciu wytaczarki poziomej, która umożliwia precyzyjne obrabianie elementów. Proces ten obejmuje następujące etapy pracy nad blokiem silnika.

Przede wszystkim konieczne jest przygotowanie bloków do legalizacji stóp głównych. Następnie bloki są mocowane na wytaczarce poziomej, z której wyciąga się stopy główne. Kolejnym etapem jest ustawienie osi bloków oraz trzpienia w osi bloku przy pomocy specjalnych czujników. Dopiero po tych czynnościach można przystąpić do obróbki.

W trakcie obróbki kontroluje się wymiar po pierwszym etapie, oceniając ile jeszcze naddatku materiałowego zostało do zebrania, aby uzyskać nominalny wymiar danego bloku. Po zmierzeniu i zastosowaniu wartości pokazanej przez miarę, przystępuje się do kolejnego etapu obróbki, którym jest roztoczenie bloku.