Samochód w dzisiejszych czasach jest jednym z najważniejszych środków transportu dla wielu z nas. Jednak zdarzają się sytuacje, w których możemy mieć trudności z jego uruchomieniem, a nawet dostaniem się do niego. Chodzi tu o zgubienie lub uszkodzenie kluczyka do samochodu. Chyba większość kierowców zna ten problem. Jeżeli mamy w mieszkaniu drugi komplet kluczy, wówczas sytuacja nie jest beznadziejna, aczkolwiek brak kluczyka zapasowego to katastrofa. Dlatego dorabianie kluczy do samochodów jest bardzo ważne.

Jak wygląda konstrukcja kluczyka i jakie są często spotykane usterki kluczyków?

Kluczyki samochodowe mogą mieć różne konstrukcje. Za najprostsze uznaje się te, które złożone są z grotu i obudowy. Niestety takie kluczyki są coraz rzadziej spotykane, ponieważ mają je starsze pojazdy. Nowocześniejsze kluczyki wyróżniają się bardziej złożoną konstrukcją. Obecnie większość z nich ma immobiliser i sterowanie zamkiem centralnym. Immobiliser to taka część kluczyka, bez której niemożliwe jest uruchomienie silnika samochodu. Natomiast sterowanie centralnym zamkiem możliwe jest, gdy baterie działają, dlatego warto pamiętać o regularnej ich wymianie. Szacuje się, że żywotność baterii to około 2 lata. Jeśli nie wymienimy ich, wówczas możemy mieć problem z zamknięciem lub otworzeniem auta.

O uszkodzenie kluczyka samochodowego wcale nie jest tak trudno. Najbardziej narażone na awarie są te kluczyki, które nie są składane. Zazwyczaj klucze przechowujemy w szufladach, półkach lub nosimy je w torebce lub kieszeniach. Wydaje nam się, że takie miejsca są bezpieczne dla kluczyków, aczkolwiek w rzeczywistości w ten sposób narażamy je na wiele szkód. Jak informuje fachowiec z firmy JP.KLUCZE Jerzego Pietkiewicza z Olsztyna, główne usterki wywołane nieodpowiednim przechowywaniem kluczyka samochodowego to zniekształcenia grotu oraz jego złamanie. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, wówczas niezbędne jest dorobienie kluczyka. Grot wytwarza się za pomocą frezarki. Jego metalowy element jest bardzo starannie docinany do starego klucza. W sytuacji, gdy żaden z kluczy nie jest sprawny, wtedy nie obejdzie się bez pobrania  kształtu z wkładki zamka. Aby uniknąć takich przykrych sytuacji, zawsze warto mieć przy sobie zapasowy kluczyk.

Kodowanie kluczyków samochodowych

Wsiadając do samochodu, wkładamy kluczyk do stacyjki, a następnie go przekręcamy i auto zapala. Niestety nie zawsze tak jest. Może zdarzyć się sytuacja, iż mimo działającego pilota w kluczyku, pojazd nie chce odpalić. Wówczas możemy mieć do czynienia z niedziałającym immobiliserem. W niektórych pojazdach w przypadku takiej awarii na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka z kluczykiem. Aby pozbyć się tego problemu, musimy kupić odpowiednią część kluczyka, a potem udać się z nią do specjalisty zajmującym się kodowaniem kluczy.

Nieco trudniejsze jest kodowanie kluczyka elektronicznego. W chwili, gdy zamierzamy dorobić taki klucz, konieczne jest zaprogramowanie kodu z immobilisera, z którego korzystaliśmy do tej pory. Innym rozwiązaniem jest zmiana kodu we wszystkich elementach. Wśród technik kodowania kluczyków tego typu wymienia się kodowanie chipa i tworzenie kopii immobilisera. Cały proces odbywa się za pośrednictwem gniazda diagnostycznego. Takie usługi są dość kosztowne, a do ich wykonania niezbędna jest specjalistyczna wiedza i narzędzia.

Zakład usług ślusarskich JP.KLUCZE założony przez Jerzego Pietkiewicza oferuje dorabianie kluczy do mieszkań, samochodów, motocykli oraz sejfów. Firma ta działa na rynku od 1990 roku, dzięki czemu może pochwalić się ogromnym doświadczeniem. Prace są realizowane z wykorzystaniem nowoczesnych maszyn sterowanych komputerowo, które precyzyjnie docinają klucze o fabrycznych wymiarach. Dzięki temu, zakład może szybko i sprawnie przygotować klucz do różnych pojazdów, jak auta czy łodzie, a nawet maszyny budowlane.