Obecna sytuacja gospodarcza w kraju wywołana stanem epidemiologicznym zmusza wielu przedsiębiorców do zaprzestania prowadzenia własnej działalności. Korzystnym wyjściem może okazać się możliwość tymczasowego zawieszenia jej funkcjonowania. Przepisy podatkowe uwzględniają taką możliwość, dzięki czemu właściciele mogą liczyć na pewne finansowe udogodnienia w zależności od wybranej formy opodatkowania. Dowiedz się najważniejszych informacji z Biura Rachunkowego Teresy Kozłowskiej.

Kiedy zawiesić działalność?

Główną przyczynę z reguły stanowi utrata płynności finansowej przedsiębiorcy. Obecnie taki stan rzeczy może być spowodowany sytuacji epidemiologiczną w kraju, która uniemożliwia świadczenie usług lub pozwala na ich realizację w ograniczonym zakresie. W takich przypadkach właściciele firm nie muszą decydować się na całkowite zamknięcie działalności, a jedynie jej zawieszenie na czas określony bądź nieokreślony, lecz nie może być on krótszy niż 30 dni. Ponadto w ten sposób mogą zadziałać przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają żadnych pracowników lub wszyscy z nich przebywają na urlopie macierzyńskim czy też wychowawczym. W spółkach jawnych, cywilnych i partnerskich zawieszenie jest skuteczne jedynie, gdy dokonają go wszyscy wspólnicy.

Jak rozliczyć koszty stałe?

W okresie zawieszenia działalności firmy właściciel ma prawo do wykonywania czynności, mających na celu zachowanie źródeł dochodów. Chodzi tutaj mianowicie o przyjmowanie należności oraz regulowanie zobowiązań, które zaistniały jeszcze przed terminem zawieszenia. W związku z tym rozliczanie kosztów stałych jest możliwe i zalicza się je do całorocznych kosztów podatkowych. W ramach kosztów uzyskania przychodów nie można jednak dokonywać odpisów amortyzacyjnych środków trwałych, które nie są wykorzystywane w trakcie zawieszenia działalności. W tym czasie na właścicielach ciąży również obowiązek prowadzenia KPiR bądź ksiąg rachunkowych, w czym może wspomóc ich na przykład Biuro Rachunkowe Teresy Kozłowskiej z miejscowości Mogilno.

Rodzaj podatku a zawieszenie działalności

Każdy przedsiębiorca podczas zakładania własnego biznesu musi wybrać jedną z trzech form opodatkowania. Co się dzieje z ponoszonymi kosztami w przypadku tymczasowego zawieszenia działalności? W przypadku ryczałtu ewidencjonowanego właściciele nie mają obowiązku jego obliczania oraz odprowadzania w czasie, kiedy przedsiębiorstwo nie funkcjonuje. Koszty związane z ewentualnie uzyskanymi przychodami w tym okresie należy uiścić do dwudziestego dnia miesiąca lub kwartału, w którym nastąpiło wznowienie działalności. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku rozliczania podatku liniowego i na zasadach ogólnych, przy czym zawieszenie biznesu nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego do urzędu skarbowego. Powstałe w tym czasie zaliczki należy zaś opłacić w pierwszym okresie wznowienia działalności. Nieco inaczej koszty mają się przy opodatkowaniu w formie karty podatkowej, gdyż nie zostaje pobrana jedynie 1/30 miesięcznej kwoty za każdy dzień zawieszenia. Ponadto nadal należy terminowo złożyć deklarację PIT 16-A.

Skorzystaj z oferty Biura Rachunkowego Teresy Kozłowskiej

Biuro Rachunkowe Teresy Kozłowskiej oferuje kompleksowe usługi rachunkowe. Została założona w 1994 roku. Specjalizuje się w obsłudze małych, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz osób prywatnych. W ofercie firmy znajdują się takie usługi jak prowadzenie książki przychodu i rozchodu, ksiąg rachunkowych, ewidencji ryczałtu ewidencjonowanego, rejestry VAT – pliki JPK, naliczenie zaliczenie na podatek dochodowy – CIT, PIT, roczne rozliczenia działalności, roczne rozliczenia pracowników oraz sprawozdania finansowe – KAS, KRS.