Samochody z instalacją LPG mają w Polsce duże grono zwolenników, które powiększa się z każdym rokiem. Wielu kierowców, którzy do tej pory zasilali swoje auto benzyną, coraz częściej myśli o montażu układu LPG, co pozwoli na dużo tańszą eksploatację pojazdu. Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na taki krok?

Kupić auto z instalacją LPG czy zamontować ją we własnym pojeździe?

W zasadzie każde auto da się przerobić tak, by jeździło na gaz. Owszem, w przypadku niektórych modeli takie rozwiązanie może być średnio opłacalne z uwagi na konieczność wykonania skomplikowanej i spersonalizowanej instalacji, lecz zdarza się to raczej nieczęsto. Gros kierowców staje więc przed dylematem, czy kupić używane auto z zamontowanym układem gazowym, czy też zainstalować go w dotychczas używanym samochodzie.

Mechanicy samochodowi zalecają te drugą opcję. Dlaczego? Mamy wówczas pełną kontrolę nad tym, jaka instalacja zostanie założona w naszym aucie i kto się tym zajmie. To zadanie należy powierzyć doświadczonemu specjaliście, który dołoży wszelkich starań, by instalacja LPG była komfortowa w użyciu, wydajna i przede wszystkim – bezpieczna. Takimi zasadami w swojej codziennej pracy kierują się pracownicy warsztatu samochodowego Auto Gaz Śląsk. Nie szukajmy fachowców, którzy „założą nam gaz” jak najtaniej. Wybierzmy takich, którzy zrobią to z dbałością o szczegóły i w rozsądnej cenie.

Jak serwisować auto z instalacją LPG?

Auto z instalacją gazową musi przechodzić coroczne przeglądy techniczne. Koszty ich wykonania są o połowę wyższe niż w przypadku samochodów na benzynę. Fakt posiadania układu LPG w pojeździe musimy zgłosić w lokalnym Wydziale Komunikacji. Tam również będziemy zobowiązani do wniesienia stosownej opłaty. Na tym wydatki się nie kończą, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się nabyć niedrogie auto z instalacją LPG. Musimy być wówczas przygotowani na konieczność jej gruntownego remontu.

Pamiętajmy, że samochód na gaz trzeba regularnie serwisować. Po pokonaniu 10-15 tysięcy kilometrów warto sprawdzić, czy filtr gazu nie nadaje się do wymiany. Należy też skontrolować szczelność instalacji i wykonać diagnostykę komputerową, która wykluczy lub potwierdzi wystąpienie ewentualnych błędów w funkcjonowaniu pojazdu. Po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów sprawdźmy stan wtryskiwaczy, a po 100 tys. km – wymieńmy reduktor i listwę wtryskową. Po dziesięciu latach należy też wymienić butlę gazową na nową. Można przedłużyć homologację, lecz nie jest to zalecane rozwiązanie.

Instalacja LPG a ubezpieczenie AC

Kupując polisę AC, musimy wspomnieć ubezpieczycielowi o tym, że samochód ma zainstalowany system LPG. Jeśli zataimy tę informację, trudno będzie uzyskać odszkodowanie, gdy instalacja ulegnie uszkodzeniu w kolizji drogowej czy wypadku. Wówczas będziemy musieli pokryć koszt naprawy z własnej kieszeni. Instalacja LPG ma wpływ na wysokość AC i OC. Zwykle składka ubezpieczeniowa jest nieco wyższa niż dla tradycyjnych pojazdów.