Przedsiębiorstwo Naprawy Taboru Kolejowego z Sosnowca zajmuje się m.in. naprawą wagonów, utrzymaniem lokomotyw, utrzymaniem wagonów towarowych czy też dbaniem o infrastrukturę kolejową. Jego zadaniem, wykonywanym na zlecenie zarządców torów, jest również diagnostyka szlaków kolejowych. Do niej zalicza się przeglądy sprawności szyn na danych odcinkach tras. Co jeszcze warto wiedzieć?

Czym jest diagnostyka nawierzchni kolejowej?

Diagnostyka torów to bardzo złożone i odpowiedzialne działanie, które wyznacza również sposoby konserwacji nawierzchni kolejowych oraz ich naprawy. Przegląd ważny jest dla stałego utrzymania wysokiego stanu technicznego danych odcinków tras pociągów, i dla bezpieczeństwa przejazdu lokomotyw wraz z ładunkami. Prawidłowe utrzymanie dróg kolejowych związane jest także ze stale podwyższanymi standardami tak, aby podróże koleją były szybsze oraz przyjemniejsze.

Jeśli chodzi zaś o samą diagnostykę torów, należy podzielić ją na:

  • rozpoznanie i ocenę stanu technicznego konstrukcji drogi szynowej,

  • rozpoznanie i ocenę stanu podłoża kolejowego,

  • rozpoznanie i ocenę stanu technicznego dodatkowych elementów całej infrastruktury.

Pierwsza ze wspomnianych czynności uwzględnia analizę zmian spowodowanych użytkowaniem lub warunkami pogodowymi.

Metody diagnostyki torów

Metod diagnostyki torów jest wiele. Ważne są między innymi analizy wyników geotechnicznych, pomiary specjalistycznymi sprzętami, a nawet weryfikacja projektów, opracowań technicznych i obliczeniowych czy dokumentacji fotograficznej. Jednym z ważniejszych działań przy diagnostyce torów jest badanie geometryczne toru. To wtedy wykorzystuje się trzy różne pomiary. Dwa pierwsze to punktowy bezpośredni przy użyciu toromierza ręcznego i ciągły bezpośredni samorejestrujący toromierzem elektronicznym. Do tego dochodzi pomiar ciągły i pośredni drezyną pomiarową.

Istotne są również badania samej konstrukcji nawierzchni, mające wykryć m.in.:

  • zużycie boczne i pionowe polegające na zmianie przekroju poprzecznego główki szyny, zużycie faliste i uszkodzenia powierzchni tocznej w stykach szyn,

  • występowanie wad: rys, pęknięć, złamań, zmęczenia kontaktowego konstrukcji.

Oczywiście rodzaj zastosowanych badań zależy do typu diagnostyki. Inne metody mogą być wykorzystywane przy wykrytych uszkodzeniach, a inne w celu okresowego przeglądu.

Ogólna ocena stanu technicznego linii kolejowych

Ocena stanu technicznego linii kolejowych może być wydana tylko przez uprawniony podmiot. Przykładem takiej placówki jest Przedsiębiorstwo Naprawy Taboru Kolejowego i Maszyn z Sosnowca, które współpracuje zarówno z instytucjami państwowymi, jak i z przewoźnikami komercyjnymi.

Jeśli chodzi o uogólniony sposób oceny stanu technicznego linii kolejowych, należy wiedzieć, że stosowana jest najczęściej skala czterostopniowa. Wynik pozwala dobrać odpowiednie procedury konserwacji czy też naprawy nawierzchni kolejowej. Do podstawowych ocen zalicza się stwierdzenia mówiące, że:

  • linie są nowe,

  • linie są w dobrym stanie,

  • linie są w dostatecznym stanie,

  • linie są w niedostatecznym stanie. 

Wspomniana już firma zajmuje się naprawami jednostek transportowych związanych z transportem kolejowym. Reperuje lokomotyw, wagony oraz inne pojazdy. Jej oferta skierowana jest do przedsiębiorców korzystających na co dzień z infrastruktury kolejowej. Posiadamy dostęp do części i może je sprowadzić oraz sprzedać. Zatrudniona kadra to doświadczeni fachowcy, mający wiele kwalifikacji i uczestniczący w różnego rodzaju kursach. W zakresie usług znajduje się także diagnostyka torów, utrzymanie wagonów towarowych oraz pociągów i infrastruktury kolejowej.