Resor piórowy, stosowany w pojazdach ciężarowych, terenowych oraz transporterach, to niedrogi i łatwy w montażu element zawieszenia kół. Sposób instalacji opiera się na ułożeniu na sobie kilku płaskowników sprężyny, o zróżnicowanej długości i naprężeniu wstępnym, które są podtrzymywane przez zaciski sprężynowe i wspólny sworzeń. Sprawdźmy, jakie typy resorów znajdują się w ofercie firm z branży motoryzacyjnej.

Resory paraboliczne od Auto-Mot – charakterystyka

Resor paraboliczny to następca standardowego resoru piórowego złożony z grubych piór sprężyn, których grubość – poczynając od środka do końców – jest skrócona w taki sposób, że każde pióro tworzy dla siebie wytrzymały wspornik. Jak wskazuje specjalista z Auto-Mot, wykorzystanie szczeliny powietrznej pozwala utrzymać wysoki poziom amortyzacji mimo niewielkiego ciężaru i niskiej masy nieresorowanej. Co więcej, szczelina gwarantuje także efektywną i trwałą obróbkę powierzchni przez śrutowanie, osadzanie wstępne oraz zabezpieczenie antykorozyjne. Utrzymanie analogicznych długości płaskowników sprawia, że przy użyciu dodatkowego resora można z łatwością uzyskać resorowanie dwustopniowe.

Sprężyny kompozytowe – co powinieneś wiedzieć?

Sprężyny stalowe są znacznie cieńsze i mniej trwałe niż nowoczesne resory piórowe z tworzywa sztucznego. Dodatkowe wzmocnienie z włókna szklanego jest bardzo cienkie i umieszczane kaskadowo w cienkiej błonie żywicznej.

Aby uzyskać finalny kształt, sprężyny są umieszczane w specjalnych prasach przed rozpoczęciem procedury ich utwardzania w temperaturze 130 stopni. Największym atutem włókna szklanego jest elastyczna absorbcja energii oraz możliwość wysokiego wydłużenia po zerwaniu

– mówi ekspert z Auto-Mot. Warto przy tym zaznaczyć, że duża wiązkość ma duży wpływ na granice zmęczenia materiału, ponieważ resory piórowe są stale poddawane silnym obciążeniom dynamicznym. Zastosowanie materiałów elastycznych pozwala znacznie wydłużyć okres eksploatacji tego elementu i zwiększyć jego odporność na przerwanie.