Suwnice są urządzeniami dźwignicowymi mającymi duży wpływ na różne gałęzie gospodarki. Pracują między innymi w przemyśle, branży transportowej, produkcyjnej. Dzielą się na przynajmniej kilka odmian różniących się budową, napędem czy zastosowaniem. Mimo tego przede wszystkim trzy rodzaje są powszechnie eksploatowane. Zatem które suwnice najczęściej konserwuje, naprawia i remontuje firma Grip System?

Funkcjonalne suwnice podwieszone

Suwnice nazywane także dźwignicami to urządzenia stworzone do przenoszenia ciężkich ładunków w pionie i poziome. Po konstrukcji nośnej zwanej mostem poruszają się wciągarki lub wciągniki odpowiedzialne za unoszenie elementów. Zakres ruchu maszyny jest ograniczony rozpiętością mostu, długością toru jazdy i wysokością podnoszenia. Do często używanych wersji należy suwnica podwieszana.  To odmiana montowana w halach produkcyjnych czy przemysłowych, dzięki modułowej konstrukcji umieszcza się ją pod konstrukcją dachową. Maksymalne wykorzystanie wysokości budynku pozwala zaoszczędzić sporo miejsca w jego wnętrzu. Niejeden serwis urządzeń dźwignicowych ma często do czynienia z tymi suwnicami.

Cenione rodzaje suwnic

Urządzenie opisane powyżej znajduje zastosowanie w firmach dysponujących stosunkowo niedużymi budynkami. Pracują tam gdzie liczy się każdy centymetr powierzchni. Natomiast duże hale są miejscem dla suwnicy natorowej zwanej też pomostową. Jej najważniejsze elementy to kratownicowy pomost oraz wciągnik poruszający się po szynach. Jest większa od poprzedniej a jej konserwacja zabiera więcej czasu. Opisywaną maszynę, w zależności od wersji, można obsługiwać na trzy sposoby. Pierwszym jest kierowanie z poziomu podłoża za pomocą panelu sterowania. Druga opcja to montowana w niektórych modelach kabina operatora. Najnowsze urządzenia można obsługiwać bezprzewodowo.

Ostatni z popularnych rodzajów to suwnica bramowa. Zazwyczaj pracuje na zewnątrz budynku. To urządzenia zdolne do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków. Dlatego jest montowane na bocznicach kolejowych, w stoczniach czy składowiskach portowych. Więcej na jego temat opowiada specjalista z serwisu dźwignic Grip System zajmującego się między innymi remontem suwnic. Mówi, że:

- Suwnica bramowa składa się z pomostu zamocowanego do bocznych mostów. Na takiej konstrukcji mogą znajdować się nawet dwie bramy poruszające się po szynach lub przy pomocy kół.

Tak jak pozostałe opisywane powyżej, suwnice bramowe są wyposażone we wciągarki lub wciągniki. To one odpowiadają za unoszenie najcięższych ładunków. Z uwagi na to wymagają częstych przeglądów i konserwacji.