Ciągniki rolnicze to maszyny stanowiące obecnie podstawę funkcjonowania zarówno każdego gospodarstwa rolno-produkcyjnego, bez względu na profil jego działalności, jak i zdecydowanej większości służb komunalnych. Oczywiście tak wielkie możliwości wykorzystania ciągników oraz ich wszechstronność wiążą się z różnorodnością dostępnych i współpracujących z nimi maszyn, a także możliwością ich rozbudowy o dodatkowy osprzęt, co umożliwiają zastosowane w ciągnikach rozwiązania technologiczne, takie jak choćby trzypunktowy układ zawieszenia. Aby jednak w pełni wykorzystać możliwości jakie daje TUZ, warto przy jego wykorzystaniu skonsultować się ze specjalistami z firmy Hydrometal Tomasz Kowalewski.

Czym jest trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ)

Trzypunktowy układ zawieszenia (w skrócie TUZ) to konstrukcja wynaleziona przez Harry’ego Fergusona i opatentowana w 1926 roku. Obecnie układ ten składa się z dwóch cięgieł dolnych, łącznika centralnego oraz dwóch wieszaków i dwóch ramion, co pozwalała na wygodne i szybkie mocowanie do ciągnika maszyn i dodatkowego osprzętu. Z czasem, po wygaśnięciu patentu (w latach 60. XX w), rozwiązanie to wprowadzono do wszystkich produkowanych ciągników. W chwili obecnej TUZ to rozbudowana konstrukcja, zaś produkcją i sprzedażą osprzętu TUZ zajmują się wyspecjalizowane firmy, takie jak Hydrometal Tomasz Kowalewski. Należy przy tym mieć świadomość, że jak mówi ekspert z Hydrometal –

TUZ to wielofunkcyjny układ pozwalający na szybkie i wygodne podczepienie maszyny do ciągnika, nierzadko półautomatyczne, niewymagające nawet wysiadania z ciągnika. Układ ten pozwala na ustawienie doczepionego osprzętu w pozycji transportowej, a także daje różne opcje ustawień i pracy w położeniu roboczym, co wynika z faktu, że TUZ napędzają dwie części: część mechaniczna, czyli sam układ zawieszenia i część hydrauliczna, czyli podnośnik hydrauliczny. Konstrukcja ta umożliwia łatwą manipulację położenia maszyny, pozwalające na jej podniesienie i opuszczenie oraz na ruchy boczne. Dodatkowo należy pamiętać, że w naszej ofercie dostępne są też podnośnikowe konstrukcje TUZ montowane z przodu ciągnika, co przynosi wiele korzyści, gdyż poprzez zamontowanie osprzętu zarówno z przodu, jak i z tyłu, możliwe jest wykonanie dwóch prac w czasie jednego przejazdu traktorem, a dodatkowo zawieszenie urządzenia w przedniej części ciągnika zwiększa jego stabilność podłużną, zmniejszając tym samym ryzyko odrywania się przedniej osi. Z tego powodu przedni TUZ służy niekiedy do montowania dodatkowego balastu.

Podział układów TUZ

Wszechstronność zastosowań w połączeniu z różnorodnością ciągników sprawiły, że w chwili obecnej producenci elementów TUZ, w tym także firma Hydrometal, ustandaryzowali również wytwarzane konstrukcje TUZ. W związku z tym obecnie rozmiary elementów trzypunktowego układu zawieszenia są znormalizowane i określa je międzynarodowa norma ISO 789-1, wedle której TUZ-y występują w czterech kategoriach (1-4, gdzie im wyższa kategoria, tym większe wymiary elementów), przy czym kategoria czwarta jest dodatkowo podzielona na dwie podkategorie (4L i 4H).

Trzypunktowe układy zawieszenia to jeden z najważniejszych elementów w ciągniku, a co za tym idzie warto pamiętać, że znajomość poszczególnych odmian i funkcji TUZ-u będzie niezwykle pomocna zarówno przy zakupie ciągnika, jak i maszyn lub elementów do nich podczepianych, które mają z nim współpracować. Dlatego też w zakresie wyboru i zakupu odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych oraz doboru osprzętu TUZ warto zdać się na specjalistów z firmy Hydrometal Tomasz Kowalewski.