Uroczystość pogrzebowa stanowi wyraz naszej miłości i troski o zmarłą osobę. Poprzez tego rodzaju ostatnie pożegnanie staramy się zapewnić jej życie wieczne zgodne z jej przekonaniami, a jednocześnie pogodzić się z faktem, że odeszła. To bolesne doświadczenie, które na długo pozostaje w pamięci. Należycie przygotowany pochówek ma bowiem równie duże znaczenie zarówno dla nieobecnego już członka rodziny, jak i opłakujących go żywych.

Kontakt z domem pogrzebowym

Organizacja pogrzebu wiąże się z pewnymi formalnościami, które mają swój początek w wystawieniu przez lekarza pogotowia lub lekarza rodzinnego karty zgonu. Dokument ten jest niezbędny do wystawienia aktu zgonu. Oprócz niej potrzebne będą również dowód osobisty oraz legitymacja ZUS zmarłego, a także, jeśli to dotyczy, współmałżonka. Nim jednak udamy się w tym celu do Urzędu Stanu Cywilnego, powinniśmy skontaktować się telefonicznie z zakładem pogrzebowym. Jego pracownicy przybędą do naszego domu, by ustalić wstępne kwestie związane z przygotowaniem pochówku i zabiorą ciało zmarłego.

Nieco inaczej cała procedura przebiega, jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym miejscu w wyniku wypadku czy innego zdarzenia. Pominięta zostaje między innymi pierwsza wizyta pracowników domu pogrzebowego w domu. Ciało, w zależności od okoliczności zostaje odebrane ze szpitalnej kostnicy albo zakładu medycyny sądowej. Przyczyny zgonu w tych dwóch sytuacjach decydują również o konieczności przeprowadzenia sekcji. Odebranie zmarłego jest możliwe dopiero po wydaniu decyzji w tej sprawie przez właściwy organ.

Po uzyskaniu aktu zgonu możemy ustalić szczegóły dotyczące uroczystości pogrzebowej i podpisać umowę z zakładem pogrzebowym. Na tym etapie podejmujemy decyzje związane również z jej finansowaniem. Do wyboru mamy opłacenie pochówku z własnych środków lub, jak oferuje warszawski dom pogrzebowy Lethe, kredytowanie z zasiłku ZUS/KRUS. W większości przypadków koszty pokrywa zasiłek pogrzebowy, a gdy są one wyższe niż jego wartość – klient dopłaca różnicę. W sytuacji odwrotnej, gdy wydatki są mniejsze od zasiłku, wyrównanie otrzymujemy od zakładu pogrzebowego.

Wybór formy pogrzebu

Podczas spotkania w domu pogrzebowym decydujemy o wszystkich szczegółach dotyczących przebiegu formalności. Oznacza to między innymi wybór między pochówkiem w obrządku religijnym lub pochówkiem świętym. Tu należy kierować się przede wszystkim wiedzą o poglądach czy życzeniach zmarłego albo pozostawioną przez niego ostatnią wolą, w której mogły zostać zawarte instrukcje w tym zakresie. Postępująca w naszym kraju laicyzacja sprawia, że coraz więcej osób wybiera tę drugą opcję, łącząc ją z kremacją ciała po śmierci. Jak sugeruje też nazwa, pochówek świecki odbywa się bez nawiązań do jakiegokolwiek wyznania. Prowadzi go mistrz ceremonii, który wygłasza przemówienie na temat zmarłego. Jeśli chodzi zaś o tradycyjną uroczystość, najczęściej w obrządku rzymskokatolickim, to odbywa się ona zazwyczaj na parafialnym cmentarzu. Warto jednak mieć świadomość, że każdy może sam wybrać cmentarz, na jakim zostanie pogrzebany po śmierci.

W zależności of formy pogrzebu wybierać będziemy też między trumną a urną. W przypadku tradycyjnych pogrzebów, gdzie w grobie składa się ciało, możemy wybierać między rozmaitymi modelami trumien różniącymi się stylistyką, kolorem czy zdobieniami. Przy podejmowaniu decyzji kierujmy się nie tylko tym, co naszym zdaniem będzie dobrze wyglądało, ale również wagą oraz wzrostem zmarłego. Na potrzeby kremacji potrzebna będzie prosta trumna pozbawiona metalowych elementów, w której odbywa się spopielenie i urna, w której umieszcza się prochy. Może ona trafić do grobu ziemnego albo kolumbarium, czyli wydzielonego na cmentarzu miejsca, gdzie przechowywane są urny. Nie wolno natomiast zabierać jej do domu.

Profesjonalna organizacja stypy

Uroczysty poczęstunek po złożeniu ciała zmarłego do grobu to zwyczajowy element niemal każdego pogrzebu. Warto jednak wiedzieć, że nie istnieje obowiązek jej organizowania czy też określony sposób, w jaki powinna przebiegać. Możemy zdecydować się na spotkanie w niewielkim gronie rodziny i przygotować je we własnym domu czy mieszkaniu. Do wyboru tej możliwości wielu zmusiła pandemia ze względu na ograniczenia w funkcjonowaniu lokali gastronomicznych czy obecności na pogrzebach. Opcję tę warto rozważyć, jeżeli nie dysponujemy dużym budżetem na organizację pogrzebu.

Standardowo jednak konsolidacja odbywa się w restauracji, a za jej przygotowanie odpowiadać może sam lokal lub wybrany przez nas zakład pogrzebowy. W drugim przypadku przekazujemy wszystkie aspekty organizacji uroczystości pogrzebowej w ręce jednego zespołu, co gwarantuje nam, że wszystko przebiegać będzie zgodnie z naszymi, a pośrednio również zmarłego, życzeniami. Profesjonalna obsługa w restauracji pozwoli nam przy tym w spokoju wspominać bliską osobę w towarzystwie krewnych, przyjaciół, którzy dzielą ten sam ból straty.