Dla jasności: pojazdy uprzywilejowane, czyli większość tych, które przemieszczają się po naszych ulicach na sygnałach świetlnych i dźwiękowych. Zaliczamy do nich: pogotowie ratunkowe, straż pożarną, policję, straż miejską, Straż graniczną i agencję bezpieczeństwa wewnętrznego. Osoby, które kierują takimi pojazdami muszą posiadać szereg cech, które umożliwią im bezpieczne przemieszczanie się po zatłoczonych miastach z dużą szybkością.

Badania na kierowców pojazdów uprzywilejowanych

Badania na kierowców pojazdów uprzywilejowanych mają za zadanie przede wszystkim sprawdzić sprawność psychomotoryczną kandydatów oraz osób wykonujących takie obowiązki w czasie badań okresowych. Testy dla kierowców tego rodzaju sprawdzają ich poziom odporności na stres, który powinien być wysoki, umiejętność szybkiego reagowania, a także odporność na skutki pracy o nieregularnych godzinach. W związku z koniecznością posiadania odpowiednich cech i predyspozycji, aby wykonywać taką pracę niezbędne jest uzyskanie zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym i regularne jego odnawianie.

Przeprowadzenie testów kierowców pojazdów uprzywilejowanych zajmuje zwykle około godziny. Dokładny czas nie jest określony. Wiele zależy od ogólnej kondycji, w jakiej zgłasza się osoba badana, a także szybkości czytania przez nią pytań i podawania odpowiedzi.

Czy ciężko jest uzyskać takie uprawnienia?

Musimy pamiętać, że jest to ciężka i bardzo wymagająca praca, w której bardzo często na szali stawiane jest ludzkie życie. Jak mówi specjalista z Auto-Sugestia w związku z tą presją i nieustannym stresem, nie każdy jest w stanie sobie z nią poradzić. Czasem najlepszy kierowca zawodowy nie da rady psychicznie na karetce. Dlatego właśnie wykonuje się badania psychotechniczne, które wskazują na indywidualne cechy charakteru i pomagają wiarygodnie ocenić, czy nadajemy się do takiego zajęcia. Z pewnością uzyskanie zaświadczenia jest dość trudne, bo nie każdy spełnia warunki dla tego zawodu i rodzaju wykonywanej pracy.