Okresowe wykonywanie pomiarów i przeglądów pozwala w porę wykryć wiele usterek w urządzeniach przemysłowych. Podwyższona temperatura pracy, iskrzenie, nadmierne drgania, głośna praca lub nieoczekiwany spadek wydajności – wszystkie te symptomy zwiastującą nadchodzącą awarię. Aby uniknąć kosztownych napraw, warto reagować odpowiednio wcześnie.
Silnik elektryczne – najczęstsze problemy
Niektóre problemy w pracy silnika elektrycznego mogą zostać zdiagnozowane w czasie pracy urządzenia. Najczęstszym objawem nieprawidłowej pracy jest przegrzewanie się silnika prowadzące do spadku jego wydajności. Podwyższona temperatura może skutkować niszczeniem i obniżeniem żywotności izolacji uzwojeń. Jednym z powodów przegrzewania się silnika jest zanieczyszczenie korpusu grubą warstwą brudu, która utrudnia przepływ ciepła generowanego przez urządzenie.
Nieprawidłowa praca silnika elektrycznego może tez wynikać z zapchania się kanałów wentylatora, o czym świadczy słaby wydmuch na wylocie. W obydwu przypadkach konieczne jest wyłączenie silnika i dokładne przeczyszczenie.
Spowolniona i mało efektywna praca nie musi wynikać z awarii sprzętu. Zdarza się, że urządzenie jest usytuowane zbyt blisko innej maszyny, będącej źródłem ciepła i spowalniającej pracę silnika.
Hałas i wibracje silników elektrycznych
Hałas generowany przez silniki elektryczne nie tylko powoduje dyskomfort, ale może doprowadzić do licznych usterek, takich jak zniszczenie izolacji luźnych uzwojeń czy okablowania wskutek naprężenia wywołanego dużymi wibracjami.
Przyczyny nadmiernych wibracji powinny być zdiagnozowane przez specjalistę, np. z Motor Serwis Mobilny Serwis Maszyn Budowlanych I Przemysłowych. W pierwszej kolejności należy sprawdzić współosiowość połączenia wału silnika z układem napędowym. Jeżeli wibracje nie ustaną, mimo spełnienia wszystkich warunków, problemem są najpewniej przerwy lub zwarcia w obwodach elektrycznych. Jeżeli po odłączeniu, silnik, poruszający się wskutek siły bezwładności, nadal drga, prawdopodobnie jest nieprawidłowo wyważony. Niewyważenie silnika wynika najczęściej z niestabilnego mocowania, wygiętego wału lub obluzowania elementów urządzenia.