Bocznica kolejowa to miejsce, w którym następuje załadunek i rozładunek wagonów. Przeprowadza się tam także czynności utrzymania pociągów. To właśnie tutaj poruszają się pojazdy kolejowe, włączają do ruchu oraz zatrzymują na postój. Z czego tak naprawdę składa się bocznica? Kto może ją wykonać? Poznaj profesjonalną firmę Meltor, która specjalizuje się w budownictwie kolejowym. 

Z czego składa się bocznica kolejowa?

Bocznica kolejowa to tak naprawdę boczny tor, który jest odgałęzieniem z głównej linii. Może być ona stacyjna – oznacza to, że odchodzi od stacji pociągów oraz szlakowa, czyli odbiegająca od głównego szlaku. Nie jest ona uważana za element infrastruktury kolejowej, ponieważ jest to droga połączona z linią. 

Czym jest droga kolejowa? 

Jest to nawierzchnia przystosowana do przenoszenia na ziemię obciążeń ruchomych oraz stałych. Powstają one w związku z ruchem pojazdów kolejowych. Składają się one z podtorza, obiektów inżynieryjnych i gruntu.

Jeśli chodzi o linię kolejową, to jest to wyznaczona przez właściciela droga, specjalnie przystosowana do ruchu pociągów.

Obejmuje ona budynki inżynieryjne, sprzęt trakcji elektrycznej oraz sterowanie ruchem

mówi ekspert z firmy Meltor. Natomiast podtorze umieszczone jest na specjalnym nasypie bądź wykopie, a nawierzchnia znajduje się na warstwie wyrównawczej, czyli podsypce. Najczęściej do jej stworzenia wykorzystuje się żwir, piasek i grys.

Kto może wybudować profesjonalną bocznicę kolejową?

Postawienie bocznicy kolejowej wymaga sporej wiedzy oraz doświadczenia, ponieważ musi ona spełniać wszystkie wymagania prawne i bezpieczeństwa. Takich zadań podejmuje się firma Meltor, która działa na rynku nieprzerwanie od 1989 roku. Specjalizuje się ona w kompleksowej budowie, modernizacji czy nadzorze bocznic kolejowych. Ponadto zajmuje się ona również ich projektowaniem czy remontami. Jako zarządca infrastruktury kolejowej możesz zlecić im całoroczne utrzymanie bocznic oraz ich konserwację.