Dźwignice jest to grupa urządzeń dźwigowo-transportowych wykorzystywanych do przenoszenia ładunku w poziomie i pionie. Urządzenia te ułatwiają, a wręcz umożliwiają przenoszenie niekiedy wielkogabarytowych przesyłek. Nie sposób sobie dzisiaj wyobrazić transportowania ładunków na budowach, w stoczniach, składach budowlanych, magazynach czy na budowach, bez odpowiednich urządzeń dźwigowych.

Co zaliczamy do dźwignic?

Dźwignice są grupą urządzeń służących do przenoszenia ładunków poziomo lub pionowo. Pozwalają w prosty sposób przenosić ładunki o różnej wadze i wielkości. Urządzenia usprawniają procesy technologiczne i zastępują pracę wielu ludzi. Zakup odpowiedniej maszyny dźwignicowej musi być dostosowany do potrzeb przedsiębiorstwa, żeby prace przebiegały sprawnie. Dźwignice wykorzystywane są na placach budowy, w halach produkcyjnych, magazynach, składach budowlanych, stoczniach, portach oraz wszędzie tam, gdzie jest niezbędne transportowanie ładunków. Urządzenia zmniejszają lub całkowicie eliminują wysiłek fizyczny przy podnoszeniu i przenoszeniu ładunków. Do dźwignic zalicza się: suwnice, żurawie, wciągniki, dźwigi, podesty, wyciągi budowlane, wózki transportowe, podajniki rolkowe, sterowane ręcznie bądź automatycznie. Części do nich wszystkich dostępne są w Przedsiębiorstwie „NOVET” Janusz Bielecki w Katowicach.

Dźwignica – żuraw samojezdny.

Żuraw samojezdny jest, urządzeniem dźwigowym na podwoziu samojezdnym. Używany jest do przeładunku i montażu. Pracuje w trybie dźwigowym i transportowym. Zbudowany jest z wciągarek i wychylnego wysięgnika umieszczonego na kolumnie. Żuraw umożliwia podnoszenie, opuszczanie i przemieszczanie ładunku, poprzez zmianę wysięgu i obrót pomostu.  Gdy żuraw samojezdny pracuje w trybie dźwigowym, podwozie podnoszone jest na wysuwnych podporach, które zapewniają stabilność żurawia. Maszyna może poruszać się z podwieszonym ciężarem w trybie transportowym. Żuraw samojezdny może pracować przy przeładunkach i w transporcie, ponieważ ma wzmocnione opony, poruszające się po błocie, piachu i grząskich nawierzchniach. Żuraw jest niezbędny w zakładach pracy, montażowych, przemysłowych, przeładunkowych i transportowych. Żuraw samojezdny porusza się po placach budów i drogach publicznych. Wszędzie tam, gdzie istnieje konieczność zastosowania dźwigu.

Dźwignica – suwnica.

Suwnica należy do dźwignic. Porusza się po torach, przewożąc ładunki w obrębie ich długości i szerokości. Dźwignica tego typu jest zbudowana z mostu, wciągnika lub wciągarki, kabiny, układów i przyrządów sterowniczych, urządzeń zabezpieczających. Umożliwia sprawny i efektywny transport przez przenoszenie ładunków poziomo i pionowo. Jeśli suwnica jeździ po torach nazywana jest suwnicą natorową. Gdy porusza się po torach tak, iż od spodu jest podwieszona, jest podwieszaną suwnicą, a gdy tory, po których dźwignica przemieszcza się, są ułożone bezpośrednio na ziemi, a jej most znajduje się nad torami, na specjalnej konstrukcji, jest to suwnica bramowa. Urządzenie kształtem przypomina samonośną bramę. Wykorzystywane jest w otwartych przestrzeniach np.: w stoczniach, portach, magazynach otwartych, na bocznicach kolejowych.

Dźwignica – dźwig.

Dźwig osobowo - towarowy umożliwia szybkie i bezpieczne przewożenie ludzi i towarów,- w specjalnych kabinach i na platformach. Dźwigi osobowo-towarowe - zwane popularnie windami - instalowane są w budynkach prywatnych, spółdzielczych, instytucjonalnych oraz zakładowych. Innym rodzajem dźwigu towarowego jest dźwig budowlany, który ma o wiele szersze zastosowanie, ponieważ wykorzystywany jest na budowach, przy stawianiu budynków, autostrad i wiaduktów. Na placach budowy dźwig jest niezbędny. Dźwigi budowlane wykorzystywane są także przy sieciach elektroenergetycznych, przy montażach oraz demontażach konstrukcji stalowych i żelbetowych,- oraz hal, urządzeń przemysłowych, więźb dachowych, kominów, wież, silosów itp. Dźwigi umożliwiają także załadunek, rozładunek oraz przeładunek kontenerów, maszyn i ładunków wielkogabarytowych.