Znaki drogowe kierują ruchem pieszych, pojazdów i rowerzystów, znacznie wpływając na płynność ich poruszania się oraz mając olbrzymie znaczenie dla bezpieczeństwa na drogach. By każdy uczestnik, czy to odcinków miejskich, czy też tras ekspresowych intuicyjnie podążał według łatwego w rozpoznaniu systemu, stworzono zarówno oznakowanie pionowe, jak i poziome. W drugim przypadku znaki wystawione są szczególnie na działanie warunków atmosferycznych czy na siły tarcia ogumienia pojazdów. Jaką technologię stosuje się, by nawet po wielu latach namalowane na asfalcie strzałki, linie oraz pasy były dobrze widoczne? W artykule przedstawiamy oznakowanie poziome cienko i grubowarstwowe.

O oznakowaniu poziomym dróg słów kilka

Oznakowanie poziome to nic innego jak symbole oraz napisy malowane specjalnymi farbami na nawierzchniach dróg, zarówno na jezdniach, jak i chodnikach, ścieżkach rowerowych oraz parkingach. Występować mogą one samodzielne lub też w powiązaniu ze znakami pionowymi. Podobnie jak one służą zaś do kierowania ruchem, wpływając na jego płynność oraz bezpieczeństwo. Oznakowanie drogowe poziome składa się z linii, strzałek, napisów, a także z symboli specjalnych. Elementy te przekazują różne informacje kierowcom, spełniając funkcje: prowadzącą, segregującą, informującą, ostrzegawczą, zakazującą oraz nakazującą.

W większych miastach i na nawierzchniach bardziej uczęszczanych dróg prócz znaków poziomych malowanych zarządcy dróg umieszczają punktowe elementy odblaskowe, które zwiększają bezpieczeństwo ruchu drogowego w trudnych warunkach pogodowych oraz po zmierzchu. Wykonanie oznakowania poziomego zleca się zaś specjalistycznym firmom dysponującym wysokiej klasy farbami oraz sprzętem. Przykładem jest przedsiębiorstwo ZOD-MARK z Wrocławia.

Czym muszą wyróżniać się znaki poziomowe?

Farby, które wykorzystywane są do przygotowywania oznakowania poziomego, muszą spełniać liczne normy PN-EN, a także muszą przechodzić proces certyfikacji i badania potrzebne do wydania atestów. Przepisy wskazują, iż malowane znaki poziome muszą wyróżniać się:

  • dobrą widocznością w ciągu całej doby,
  • odpowiednią szorstkością zbliżoną do szorstkości nawierzchni,
  • odpornością na ścieranie, brudzenie się czy zmywanie,
  • odpornością na działanie gumy, mrozu, spalin oraz promieniowania UV,
  • odpornością na blaknięcie,
  • szybką aplikacją,
  • proekologicznością.

Ponadto projektanci oznakowania oraz ich wykonawcy muszą zwracać uwagę na właściwy kolor i jego intensywność. Znaki podłużne i poprzeczne, strzałki oraz znaki uzupełniające malowane są na biało. Barwa czerwona i niebieska to kolory uzupełniające, a żółć czy pomarańcz służą do tworzenia oznakowania tymczasowego. W jego przypadku, zamiast malowania można wykorzystać również łatwe w zakładaniu specjalne pomarańczowe taśmy drogowe. Dodać warto, że znaki poziome wykonywane mogą być albo farbami cienkowarstwowymi, albo tymi grubowarstwowymi.

Oznakowanie poziome cienkowarstwowe

Pod pojęciem oznakowania cienkowarstwowego kryje się oznakowanie poziome dróg nakładane farbami o grubości powłoki od 0,3 do 0,8 mm. Znaki takie cechują się stosunkowo krótką trwałością, która w zależności od intensywności użytkowania dróg; miejsca ich położenia; warunków, które na nie oddziałują; a także klasy wybranego preparatu wytrzymują przez okres kilkunastu miesięcy. Wymagają one zatem okresowego poprawiania, a w Polsce używa się do tego przede wszystkim tanich farb akrylowych.

Coraz częściej inwestorzy wybierają jednak preparaty chemoutwardzalne oraz wodne, które mimo cienkich warstw wyróżniają się wysoką odpornością i żywotnością. Z każdym rokiem rośnie popularność głównie farb wodnych, ponieważ nie są one szkodliwe dla środowiska już po użyciu, czy nawet w trakcie produkcji. Nadmienić należy też, że niezależnie od doboru materiału, z którego wymalowane zostanie oznakowanie poziome, zawsze powinno ono być aplikowane wraz z mikrokulkami odblaskowymi. Działają one jak zwierciadła, odbijając światła reflektorów samochodowych o zmierzchu i tym samym gwarantując doskonałą widoczność.

Oznakowanie poziome grubowarstwowe

Drugi typ oznakowania poziomowego, czyli to tworzone w wersji grubowarstwowej, cechuje się warstwami od 0,9 do nawet 8 mm. Dzięki temu namalowane znaki wytrzymują kilkadziesiąt miesięcy i mogą być stosowane na drogach szybkiego ruchu, czyli tam, gdzie prace drogowe powinny być wykonywane solidnie oraz rzadko. Dzięki temu komunikacja drogowa nie jest utrudniona, a jego bezpieczeństwo utrzymane jest przez długi czas.

Oznakowanie poziome grubowarstwowe tworzone jest w różnych technologiach. Wykonawcy wykorzystują zarówno farby chemoutwardzalne, jak i termoplastyczne. Dodatkowo posiłkują się specjalnymi taśmami oraz punktowymi elementami odblaskowymi (PEO), do których zalicza się m.in. kocie oczka. Ze względu na uzyskiwaną fakturę można podzielić znaki poziome grubowarstwowe na te gładkie, strukturalne oraz profilowane. W zależności od miejsca wykonania oraz rodzaju oznakowania, tworzone są one technikami ręcznymi lub maszynowymi.