Mapa do celów prawnych, która w większości przypadków służy jako załącznik do orzeczeń sądowych, jest specjalistycznym opracowaniem kartograficznym. Najczęściej przedstawia wybrane dane z ewidencji gruntów i budynków, ksiąg wieczystych lub granice nieruchomości. Oznacza to, że w większości przypadków są to mapy prawne pod zasiedzenie, mapy dekretowe oraz mapy z wykreśloną służebnością przejścia i przejazdu. 

Po co tworzy się mapy prawne?

Pamiętajmy, że muszą być one wykonane przez uprawnionego do wykonywania zawodu geodetę, w przeciwnym razie są one nieważne. Głównym celem tworzenia map do celów prawnych jest konieczność przeprowadzenia postępowań sądowych. Mogą one dotyczyć m.in. założenia księgi wieczystej, podziału spadku, wyjścia lub zniesienia współwłasności, ustalenia służebności gruntowej, kupna, przekazania czy zasiedzenia nieruchomości. Wykorzystuje się je również jako dowody w postępowaniach administracyjnych dotyczących procesów wywłaszczeniowych obiektów użyteczności publicznej oraz procesów scalania i podziału nieruchomości. Te drugie mają na celu uporządkowanie nieruchomości na wniosek wójta lub innych zainteresowanych. 

Co powinna zawierać geodezyjna mapa do celów prawnych?

Każda mapa prawna powinna być opatrzona następującymi elementami: podpisami, pieczęciami, granicami ewidencyjnymi działek, ich numeracją, konturami użytków gruntowych, konturami klasyfikacyjnymi, nazwą miejscowości, tytułami i skalą mapy, nazwą obrębu i jednostki ewidencyjnej, datą opracowania mapy oraz numerem księgi wieczystej. Poza tym musi na niej widnieć nazwa podmiotu bądź imię i nazwisko osoby, która zawnioskowała o przeprowadzenie prac geodezyjnych oraz ich podpisy.

Jak wygląda sporządzenie mapy do celów prawnych przez geodetę?

Chcąc zlecić wykonanie mapy do celów prawnych, należy poinformować geodetę z firmy Geodezja Roman Fabiański, gdzie znajduje się działka i podać jej numer ewidencyjny. Następnie jego obowiązkiem jest zgłoszenie prac w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, gdzie uzyska wszystkie potrzebne materiały. Gdy już ma je w ręce, to przeprowadza wywiad terenowy i mierzy istniejącą sytuację na gruncie. Kolejnym etapem jest przygotowanie operatu technicznego, w którym znajdują się obliczenia, szkice, materiały źródłowe, raporty pomiarowe i mapa. Opracowane materiały przekazuje do kontroli do wymienionej wyżej instytucji. Jeśli przejdzie weryfikację pozytywnie, to zleceniodawca otrzymuje uwierzytelnione (z pieczęcią) egzemplarze mapy do celów prawnych. Na koniec warto wspomnieć, że cały proces trwa około 3 miesięcy.