Operat szacunkowy jest to dokument urzędowy przygotowany przez rzeczoznawcę, będący świadectwem wartości danego obiektu. Opinia ta stanowi często podstawę do wyceny danej nieruchomości. Operat (w przeciwieństwie do zwykłej opinii) posiada wymaganą moc prawną i może być wykorzystywany jako dowód w postępowaniach sądowych związanych z egzekucjami lub ustaleniem masy spadkowej.
Kiedy przygotowuje się operat szacunkowy?
Operat szacunkowy zazwyczaj przygotowywany jest w momencie konieczności wystawienia nieruchomości na sprzedaż lub w celu zaciągnięcia kredytu hipotecznego na jej zakup.
Zdarza się, że stanowi on również dowód w postępowaniach spadkowych i egzekucyjnych
- podkreśla pracownik firmy Radosław Klasa Wycena Nieruchomości, którą prowadzi rzeczoznawca majątkowy z wieloletnim doświadczeniem. Firma zajmuje się wyceną nieruchomości oraz mienia. Zatrudnia wykwalifikowanych pracowników, którzy pomagają w realizacji zleceń. Rzeczoznawcy firmy specjalizują się w sporządzaniu wycen nieruchomości uwzględniających typ, powierzchnię, stan oraz aktualne warunki rynkowe. Wycenie podlegają budynki, lokale oraz prawa rzeczowe. Ponadto firma zajmuje się wyceną służebności gruntowych, mieszkań i przesyłów. Klienci mogą liczyć na pomoc w postępowaniach administracyjnych, sądowych i upadłościowych.
Co powinien zawierać dokument wyceny?
Operat nieruchomości powinien zawierać określenie celu, zakresu oraz przedmiotu wyceny, a także źródła danych, które stanowiły podstawę do sporządzenia wyceny. Ważne jest również wskazanie przyszłego przeznaczenia szacowanej nieruchomości. Najważniejszym elementem operatu jest opis stanu technicznego obiektu oraz dat związanych z jego funkcjonowaniem. Na cenę obiektu ma wpływ zarówno stan, wiek nieruchomości, jak i lokalizacja oraz typ nieruchomości.
Dokumenty wymagane do sporządzenia operatu wyceny
Do dokonania wyceny nieruchomości potrzebne są dokumenty będące świadectwem własności danej nieruchomości, tj. akt notarialny oraz aktualny odpis z księgi wieczystej i świadectwa umiejscowienia danego obiektu mapy ewidencyjne, mapy zasadnicze, wypisy oraz wyrysy z rejestru gruntów czy budynków. Te dokumenty są obowiązkowe bez względu na to, czy mówimy o nieruchomości gruntowej niezabudowanej, lokalowej, komercyjnej czy zabudowanej.
Szczegółowe określenie charakteru i przeznaczenia nieruchomości
W przypadku innych typów nieruchomości należy również dostarczyć takie dokumenty jak decyzje o pozwoleniu na użytkowanie, dokumentacje techniczne, informacje o wysokości ubezpieczenia nieruchomości lub kosztów użytkowania gruntu. Rzeczoznawcy majątkowi często posiadają uprawnienia pozwalające zwrócić się samodzielnie do instytucji w celu pozyskania określonych danych, co zdecydowanie skraca postępowanie formalne.