Uszkodzenie dystrybutora, wyrwanie węża wlewowego, naruszenie złączki – to tylko część awarii spowodowanych nieuwagą bądź niewiedzą klientów stacji benzynowych. Niestety, każda usterka przyczynia się do dezorganizacji pracy punktu paliwowego i powoduje zmniejszenie dziennych przychodów. Sprawdźmy, jak radzić sobie z najczęstszymi awariami w sektorze paliwowym na podstawie doświadczeń pracownika z firmy Baz-Pal.

Baz-Pal techniczna obsługa stacji paliw: jak zabezpieczyć dystrybutor?

Samoobsługowe węże paliwowe to standard na większości stacji paliw – kierowcy samodzielnie tankują swoje pojazdy, a następnie odwieszają wlewak na miejsce. Niestety, mimo że pistolety są proste w obsłudze, nieostrożni klienci mogą naruszyć ich strukturę i przyczynić się do szybszego zużycia części. Wystarczy zbyt mocne pociągnięcie czy za mocne naciskanie na spust, aby doszło do awarii. W takiej sytuacji konieczna jest szybka interwencja firmy zajmującej się techniczną obsługą stacji paliw, takiej jak Baz-Pal. Niektóre stacje, zważywszy na wysoką częstotliwość awarii, zdecydowały się powierzyć obsługę klienta specjalnemu pracownikowi, który jako jedyny może tankować samochody. Czy warto jednak marnować pieniądze na zatrudnianie pracownika?

Aby uniknąć sytuacji, w której kierowca odjedzie od dystrybutora, nie wyciągając pistoletu z baku, stosuje się złącza zrywne – elementy łączące wlewak z wężem i dystrybutorem. W momencie, kiedy kierowca ruszy z miejsca i dojdzie do szarpnięcia węża, złącze rozrywa się, chroniąc mechanizm przed uszkodzeniem

– mówi pracownik Baz-Pal. Wyposażenie dystrybutorów w złącza zrywne wiąże się z pewnym kosztem, niemniej to inwestycja, która szybko się zwróci – wszak każdorazowe usuwanie awarii jest nie tylko kosztowne, ale powoduje przestoje, w związku z czym stacja zarabia mniej, niż powinna.

Wyrwanie węża z dystrybutora – co musisz wiedzieć?

Pomimo że złącze zrywne chroni wąż wlewowy przed uszkodzeniem, zdarzają się przypadki, kiedy kierowca rusza z tak dużą prędkością i mocą, że zabezpieczenie okaże się nieskuteczne. Jeżeli uszkodzenie dystrybutora nastąpi z winy klienta, wówczas naprawa pokrywana jest z OC sprawcy. W zależności od stanu urządzenia technik z Baz-Pal może zaproponować wyprostowanie konstrukcji nośnej, wykonanie uszczelnień, lub – w ostateczności – wymianę całego dystrybutora. Uszkodzenie mechaniczne nie jest jedynym powodem utraty sprawności dystrybutora. Wraz z upływem lat urządzenie może ulec zużyciu, dlatego niezbędny jest regularny serwis i konserwacja. Wśród najczęstszych problemów, wskazywanych przez specjalistów z Baz-Pal, pojawiają się, m.in. zapchany filtr, uszkodzona pompa paliwa, zablokowany zawór zwrotny oraz zatkany kosz na zaworze zwrotnym.