Czy wiesz, że kapitalny remont starego budynku często przekracza koszty budowy nowego domu? W związku z tym, wiele osób - w takim przypadku - decyduje się na rozbiórkę obiektu lub wyburzenie go. Warto jednak zaznaczyć, że zanim nastąpi działanie w tym zakresie, należy spełnić kilka formalności i podpisać umowę z firmą, specjalizującą się w tego typu pracach, taką jak Jarosław Stałanowski Usługi Sprzętowo-Transportowe. Przeczytaj, jakie aspekty związane z rozbiórką lub wyburzeniem budynku są ważne.

Czy potrzebne jest uzyskanie zgody na rozbiórkę budynku?

Jeszcze do niedawna, rozbiórka domu lub innego budynku wymagała uzyskania odpowiedniego pozwolenia od władz lokalnych. Obecnie, w większości przypadków wystarcza tylko informacja, iż takie typu prace są planowane. Bez pozwolenia można więc wyburzyć lub rozebrać budynki, które:

  • nie są wpisane do rejestru zabytków,

  • nie są objęte ochroną konserwatorską,

  • nie przekraczają wysokości 8 metrów,

  • ich odległość od granicy działki jest większa niż połowa budynku, który przeznaczony jest do dekonstrukcji.

Dodatkowo, bez zezwolenia można również przystąpić do likwidacji obiektów, które nie wymagały pozwolenia na budowę. Niemniej jednak fakt rozbiórki powinien być zgłoszony do starosty około 30 dni przed planowanym przedsięwzięciem. Brak sprzeciwu ze strony władz jest równoznaczny z brakiem jakichkolwiek przeszkód do podjęcia prac.

Wyburzenie czy rozbiórka budynku?

Obiekt, który zupełnie nie jest już przydatny, a jego remont jest nieopłacalny, można rozebrać ręcznie lub wyburzyć go. Warto zaznaczyć, że w pierwszym przypadku, elementy konstrukcyjne i wszelkie materiały budowlane można wykorzystać jeszcze raz. Niemniej jednak, najczęściej sposób ten stosuje się do budynków wykonanych z mało wytrzymałych materiałów. Z kolei, do likwidacji murowanych domów najczęściej używa się specjalistycznych maszyn, które prowadzą do szybkiej i całościowej dekonstrukcji. Warto zaznaczyć, że przed przystąpieniem do tego typu prac, należy koniecznie odłączyć wszelkie media, które mogą w dalszym ciągu tam funkcjonować.

Jak wybrać firmę, która rozbierze lub wyburzy budynek?

Co prawda, w przepisach prawa budowlanego nie istnieje zapis, że do rozpoczęcia prac likwidacyjnych, potrzebne jest nawiązanie współpracy ze specjalistyczną firmą. Warto jednak zaznaczyć, że jest to najbardziej racjonalne – zarówno pod względem bezpieczeństwa, profesjonalizmu i finansów – rozwiązanie. Wybierając przedsiębiorstwo z którym nawiązana zostanie współpraca, warto zwrócić uwagę na doświadczenie, posiadane sprzęty i opinie innych klientów. Rekomendowaną firmą jest przedsiębiorstwo Jarosław Stałanowski Usługi Sprzętowo-Transportowe. Właściciel firmy podkreśla, że każde zadanie jest dla niego wyzwaniem, a jego firma zawsze stawia na profesjonalizm i staranność w działaniu. Firma wykorzystuje nowoczesny sprzęt, który umożliwia przeprowadzenie jak najbezpieczniejszych rozbiórek.